Master liikkuvuusjärjestelmien suunnittelussa ja johtamisessa (osa-aikaisesti)
HECTOR School of Engineering and Management
Keskeiset tiedot
Kampuksen sijainti
Karlsruhe, Saksa
Kieli (kielet
Englanti
Opintomuoto
Kampuksella
Kesto
20 kuukaudet
Vauhti
Osa-aikainen
Lukukausimaksut
EUR 9 000 / per semester *
Hakemuksen määräaika
Pyydä tietoja
Aikaisin aloituspäivä
Pyydä tietoja
* Tavallisella 4 lukukauden maisterilla lukukausi on 7500 euroa (seitsemän tuhatta viisisataa). Erilainen opintojen pituus ei nosta lukukausimaksua. Huomaa, että tämä maksu on verovähennyskelpoinen.
Johdanto
Liikkuvuusjärjestelmien suunnittelun ja hallinnan maisteriohjelma tarjoaa ainutlaatuisen yhdistelmän kursseja nousevien teknologioiden ja järjestelmien suunnittelusta. Prosessit, menetelmät ja työkalut tulevan liikkuvuuden haasteisiin e-ajamissa, itsenäisessä ajamisessa, ilmaviestinnässä sekä maailmanlaajuisessa julkaisujen ja kokoonpanojen hallinnassa esitellään sekä suunnittelupalvelussa että hallinnassa.
Elektroniset järjestelmät ovat läsnä kaikkialla. Tällä hetkellä ne vaihtelevat kannettavista laitteista, kuten älypuhelimista, suuriin kiinteisiin asennuksiin, kuten voimalaitosten ohjausjärjestelmiin. Näiden erityisten järjestelmien viestintä - paikallaan tai ilmassa - muodostaa ympäristön hallinta-, havaitsemis- ja vaikuttamisverkoston. Kyberfysikaalinen järjestelmä on tulos.
Nämä suuntaukset vaikuttavat perustavanlaatuisesti teollisuuteen (teollisuus 4.0) ja liikkuvuuteen, lähinnä automatisoidun ajon ajoneuvoihin, sähkökäyttöisiin juniin ja car-2-x -viestintään. Tämän seurauksena kestävän liikkuvuuden käsitteissä käytetään yhä enemmän sulautettuja elektronisia järjestelmiä tehokkuuden maksimoimiseksi, automaation mahdollistamiseksi ja pilaantumisen vähentämiseksi.
Kohderyhmä
Sulautettujen järjestelmien kehittämiseen, tuotantoon tai integrointiin työskentelevät ammattilaiset seuraavilla aloilla:
- Autoteollisuus toimittajien, valmistajien ja palveluntarjoajien kanssa
- Rautatieala
- Muu ajoneuvoteollisuus (esim. Pyöräteollisuus, maan tukilaitteet, maatalouskoneet, automatisoidut ohjattavat ajoneuvot)
- Elektroninen teollisuus
- Ohjelmistoteollisuus
Ohjelman sisältö
Systems Engineering
- Autojärjestelmät esineiden Internetin (IoT) ja teollisuuden 4.0 aikana: Tietoverkkofyysisten järjestelmien integrointi ja suurten tietojen käsittely
- Järjestelmien elinkaariprosessit (vesiputosta Scrumiin)
- Autostandardit ja sovellukset (autonominen ajo, vaihtoehtoiset voimansiirrot ja muut)
- Tietoliikenteen topologiat ja tekniikat
(esim. CAN, Flexray tai langaton / car2x, Ethernet) - Maailmanlaajuinen julkaisujen ja kokoonpanojen hallinta
- Testaus 2.0 (klassisen HiL: n ulkopuolella)
- Turvallisuus ja turvallisuus (ISO26262, ASIL)
- Prosessikypsyysasteen arvioinnit (CMMI, SPICE)
- Analyysi liikkuvuusjärjestelmille
Erikoistuminen edistyneisiin kuljettajan avustusjärjestelmiin (ADAS)
- Auto-X-viestintä
- Kuljettajan avustusjärjestelmät itsenäiseen ajamiseen (sis. Anturit ja järjestelmät, turvallisuusnäkökohdat)
- Ympäristön havaitseminen (optiset anturit ja järjestelmät, iskuturvallisuus, mukavuus ja tehokkuus)
- Ajoneuvoliikenteen vuorovaikutus, esim. Autotutkateknologia ja autojen välinen viestintä
Erikoistuminen e-liikkuvuus
- Electric Power Train: Käsitteet, arkkitehtuurit, tekniikat (esim. Signaalinkäsittely, reaaliaikaiset järjestelmät) sekä sähkökäyttöisten järjestelmien ja monimutkaisten elektronisten järjestelmien suunnittelu
- Energian toimitus, varastointi ja muuntaminen (esim. Akut, polttokennot, H²-varastointi, voimansiirtojärjestelmät)
- Latauksen hallinta
moduulit
Master-ohjelman sisältö on jaettu 10 moduuliin:
5 Management Modules tarjoaa laajemman tiedon johtamisen osaamisesta ja 5 Engineering Modules tarjoaa syvemmän tietämyksen teknologisista aiheista.
Törmäyskurssi
Tarjoamme ilmaisia törmäyskursseja hyväksytyille opiskelijoille ja suosittelemme osallistumista kurssille teknisen tietämyksen päivittämiseksi, koska se saattaa olla ratkaiseva tekijä onnistuneelle tutkinnolle HECTOR-koulussa.
Tekniset moduulit
- Järjestelmätekniikan prosessit, menetelmät ja työkalut
- Systems Design
- Järjestelmien integrointi ja validointi
Erikoistuminen edistyneisiin kuljettajan avustusjärjestelmiin (ADAS):
- ADAS: n toiminnot
- ADAS-komponentit ja -teknologiat
Erikoistuminen e-liikkuvuus:
- Sähköinen liikkuvuus: poliittinen ja tekninen kehys
- E-liikkuvuus: Komponentit ja tekniikka
Törmäyskurssi:
- Sähkötekniikka
- Nesteen mekaniikka ja termodynamiikka
- Todennäköisyys ja tilastot
hallinta moduulit
- Markkinointi ja tiedotus
- Rahoitus ja arvo
- Päätökset ja riski
- Yritysinnovaatiot ja sisäinen jälleenmyynti (ESADE, Barcelona)
- Strategia ja ihmiset
Erityiset sisäänpääsyvaatimukset
Ensimmäinen korkeakoulututkinto:
- Sähkötekniikka
- Mekaaninen suunnittelu
- Tietotekniikka
- mekatroniikka
- Anturijärjestelmien suunnittelu
- Automaatiotekniikka
- tai siihen liittyvä aihe
Perustiedot:
- Korkeampi matematiikka tai stokastinen
Perustiedot jollakin seuraavista aloista:
- Ohjaustekniikka
- Virranmuutos
- Drive-tekniikka
- Tuotantotekniikan insinööri
- Materiaalitieteen
- Elektroniset materiaalit ja laitteet
- Piiritekniikka,
- Microelectronics
- tietoliikenne
- Sähkötekniikan tai metrologian fyysiset perustiedot
Tietyissä olosuhteissa voidaan hyväksyä muita tutkintoja (esim. Ammatillisesta kokemuksesta riippuen).
Englannin vaatimukset
Englannin kielen taito vaaditaan, esimerkiksi äidinkielenä oleva englanti tai testitodistus (esim. TOEFL-pistemäärä vähintään 570 PBT; 230 CBT; 90 iBT tai IELTS vähintään 6,5 pistettä) tai asianmukainen todistus C1-tasosta.
Urakehitys
Uuden maisteriohjelman, Mobility Systems Engineering & Management, tutkinnon suorittaneet saavat ainutlaatuisen monitieteisen koulutuksen järjestelmätekniikasta ja huipputeknologiasta itsenäisissä kuljettajan avustusjärjestelmissä tai sähköisessä liikkuvuudessa yhdessä maailman parhaista teknisistä yliopistoista. Tällä hetkellä KIT on sijalla # 1 Times Higher Educationin työllistyvyysluettelossa Saksassa, # 20 maailmanlaajuisesti. KIT-maisterin tutkinto edistää suuresti tutkinnon suorittaneiden uraa edellä mainituilla aloilla.
Pääsymaksut
Opetussuunnitelma
Ohjelman sisältö
Järjestelmätekniikka
- Autojen järjestelmät esineiden internetin (IoT) ja teollisuus 4.0:n aikoina: kyberfyysisten järjestelmien integrointi ja suuren datan käsittely
- Järjestelmän elinkaariprosessit (Waterfallista Scrumiin)
- Autoteollisuuden standardit ja sovellukset (autonominen ajo, vaihtoehtoiset voimansiirrot ja paljon muuta)
- Tietoliikennetopologiat ja -tekniikat
(esim. CAN, Flexray tai langaton/car2x, Ethernet) - Maailmanlaajuinen julkaisu- ja kokoonpanohallinta
- Testaus 2.0 (klassisen HiL:n lisäksi)
- Turvallisuus (standardin ISO26262, ASIL mukaan)
- Prosessin kypsyystason arvioinnit (CMMI, SPICE)
- Analytics for Mobility Systems
Erikoistuminen Advanced Driver Assistance Systems (ADAS)
- Auton ja X:n välinen tiedonsiirto
- Kuljettajan apujärjestelmät autonomiseen ajamiseen (sis. anturit ja järjestelmät, turvallisuusnäkökohdat)
- Ympäristön havainnointi (optiset anturit ja järjestelmät, törmäysvarmuus, mukavuus ja tehokkuus)
- Ajoneuvoliikenteen vuorovaikutus, esim. autotutkatekniikka ja auto-X-kommunikaatio
Erikoistuminen e-Mobility
- Sähköinen voimansiirto: Konseptit, arkkitehtuurit, tekniikat (esim. signaalinkäsittely, reaaliaikaiset järjestelmät) ja sähkökäyttöjärjestelmien ja monimutkaisten elektronisten järjestelmien suunnittelu
- Energian syöttö, varastointi ja muuntaminen (esim. akut, polttokennot, H²-varasto, voimansiirtojärjestelmät)
- Latauksen hallinta
Moduulit
Maisteriohjelman sisältö on jaettu 10 moduuliin:
5 johtamismoduulia esittelee laajempaa tietämystä johtamisosaamisesta ja 5 Engineering Moduleista syvempää tietoa teknologisista aiheista.
Törmäyskurssi
Tarjoamme ilmaisia pikakursseja hyväksytyille opiskelijoille ja suosittelemme osallistumaan kurssille teknisen tietämyksen päivittämiseksi, koska se saattaa olla ratkaiseva tekijä menestyksekkään tutkinnon suorittamisessa HECTOR Schoolissa.
Tekniset moduulit
- Järjestelmäsuunnittelun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Järjestelmäsuunnittelu
- Järjestelmäintegraatio ja validointi
Erikoisala Advanced Driver Assistance Systems (ADAS):
- ADAS:n toiminnot
- ADASin komponentit ja teknologiat
Erikoistuminen e-Mobility:
- Sähköinen liikkuvuus: poliittinen ja tekninen kehys
- E-Mobility: komponentit ja teknologia
Törmäyskurssi:
- Sähkötekniikka
- Nestemekaniikka ja termodynamiikka
- Todennäköisyys ja tilastot
Hallintamoduulit
- Markkinointi ja tiedotus
- Rahoitus ja arvo
- Päätökset ja riskit
- Yritysinnovaatio ja sisäinen yrittäjyys (ESADE, Barcelona)
- Strategia ja ihmiset
Ihanteelliset opiskelijat
Kohderyhmä
Ammattilaiset, jotka työskentelevät sulautettujen järjestelmien kehittämisessä, tuotannossa tai integroinnissa seuraavilla toimialoilla:
- Autoteollisuus toimittajineen, valmistajineen ja palveluntarjoajineen
- Rautatieteollisuus
- Muu ajoneuvoteollisuus (esim. pyöräteollisuus, maatukilaitteet, maatalouskoneet, automatisoidut ohjatut ajoneuvot)
- Elektroniikkateollisuus
- Ohjelmistoteollisuus
Uramahdollisuudet
Uranäkymät
Uuden Mobility Systems Engineering & Management -maisteriohjelman valmistuneet saavat ainutlaatuisen monitieteisen koulutuksen järjestelmäsuunnittelusta ja huipputeknologioista autonomisissa kuljettajaa avustavissa järjestelmissä tai sähköisessä liikkuvuudessa yhdessä maailman parhaista teknisistä yliopistoista. Tällä hetkellä KIT on sijalla 1 Times Higher Educationin työllistettävyysluokituksessa Saksassa, sijalla 20 maailmanlaajuisesti. KIT Master of Science -tutkinto edistää pitkälti valmistuneiden uraa edellä mainituilla toimialoilla.