MA Kiinan kieli ja talous
Julius Maximilians Universität Würzburg
Keskeiset tiedot
Valitse sijainti
Kampuksen sijainti
Würzburg, Saksa
Kieli (kielet
Englanti, Kiinalainen
Opintomuoto
Kampuksella
Kesto
4 lukukaudet
Vauhti
Täysaikainen
Lukukausimaksut
Pyydä tietoja
Hakemuksen määräaika
Pyydä tietoja
Aikaisin aloituspäivä
Pyydä tietoja
* ei opetusta
Apurahat
Tutki stipendimahdollisuuksia opintojen rahoittamiseksi
Johdanto
Tämä maisteriohjelma on kehitetty opiskelijoille, joilla on taloustieteen, liiketalouden tai vastaavan tutkinto, jotka haluavat erikoistua Kiinan kauppaan ja talouteen. Niiden luokkien vieressä, jotka tarjoavat perusteellisen analyysin Kiinan taloudesta ja lähestymistavoista liiketoimintaan Kiinan kanssa, opiskelijat oppivat kiinan kielen ja käyvät kursseja kiinan opinnoissa. Lisäksi vanhemmat kielikurssit antavat opiskelijoille mahdollisuuden ymmärtää ja keskustella talousteksteistä kiinan kielellä. Menetelmäkurssit valmistelevat opiskelijoita käyttämään taloudellista ja kiinalaista opintotietoaan akateemiseen tutkimukseen sekä liiketoimintaongelmien ratkaisemiseen.
Tämän ohjelman valmistuneet (vuoteen 2018 saakka: 23) soveltuvat hyvin uraan yrityksissä, joilla on liikesuhteita Kiinaan. Lisäksi maisterin aikana hankitut taidot valmistelevat heitä yleensä työpaikoille kansainvälisillä markkinoilla ja politiikassa toimivissa yrityksissä ja organisaatioissa.
Würzburgin sinologian laitos haluaa tukea opiskelijoita erityisissä olosuhteissa (esim. Lasten kanssa opiskelijat) ja auttaa heitä toteuttamaan opintotavoitteensa.
Ohjelman sisältö
- Kielikurssit, liiketoiminnan ja talouden moduulit
Ohjelmarakenne
Ohjelma alkaa intensiivisellä kielikoulutuksella syyskuussa (!) Ja jatkuu säännöllisillä kursseilla lokakuussa. Kursseja tarjoavat sinologian ja taloustieteen laitoksen asiantuntijat. Ensimmäisen kahden lukukauden aikana opiskelijat käyvät kielikursseilla, luennoissa ja seminaareissa Würzburgissa, kolmannen lukukauden aikana kielikursseilla ja seminaareissa tunnetussa Pekingin yliopistossa. Viimeinen lukukausi on tarkoitettu diplomityön kirjoittamiseen. Yleensä opiskelijat asuvat Würzburgissa kirjoittaessaan diplomityötä. Poikkeukset ovat mahdollisia, jos opiskelijat kirjoittavat tutkielman yhteistyössä yrityksen kanssa tai jos he tekevät tutkimusta Kiinassa tutkimusta varten.
- Kiinan liiketoiminta ja talous (25%: 30 op, 20 lukukauden tuntia)
- Taloustiede (4%: 5 op, 4 lukukautta)
- Nykyaikainen kiinan kieli (38%: 45 op, 32 lukukautta tuntia)
- Nykyaikaiset kiinalaiset opinnot (8%: 10 op, 6 lukukautta)
- Opinnäytetyö (25%: 30 op)
Opiskelijoiden on kirjoitettava kaksi englanninkielistä seminaarityötä.
Moduulin kuvaus
Ohjelma sisältää pakolliset moduulit ja vaadittavat valinnaiset opinnot. Pakolliset moduulit sisältävät kielikurssit sekä luennot kiinalaisista opinnoista ja Kiinan liiketoiminnasta. Vaadittavat valinnaiset valinnat sisältävät kurssit kiinalaisista opinnoista, taloudesta ja liiketaloudesta sekä Kiinan liiketoiminnasta.
Kiinan liiketoiminta ja talous
Moduulin esittely Kiinan talouteen
Pakollinen moduuli 'Johdanto Kiinan talouteen' sisältää luennon, joka antaa yleiskuvan Kiinan talouskehityksestä ja uudistuksista, sekä seminaarin 'Liiketoiminta ja rahoitus', joka on omistettu Kiinan yritysmaisemalle, pankkijärjestelmälle ja rahoitusmarkkinoille. Vaikka luento käsittelee muun muassa Kiinan tilastojärjestelmää, Kiinan talouden muutosta, Kiinan taloudellisen kehityksen vauhdittajia ja valittuja ajankohtaisia aiheita Kiinan taloudellisesta tilanteesta, jälkimmäisessä keskustellaan teoreettisista ja käytännöllisistä omistajuuden, hallinnan ja sääntelyn kysymyksistä yrityksiä ja taloudellisia suhteita sektori.
Kiinan taloustutkimuksen moduulimenetelmäkysymykset
Moduuli 'Kiinaa koskevan taloudellisen tutkimuksen metodologiset kysymykset' koostuu yhdestä pakollisesta seminaarista, joka on tarkoitettu opiskelijoiden analyyttisten ja metodologisten taitojen vahvistamiseen. Seminaarissa opiskelijat keskustelevat metodologiasta, tutkimussuunnittelusta ja akateemisesta argumentoinnista Kiinan talouden akateemisten tekstien intensiivisen lukemisen perusteella. Lisäksi tämä seminaari käsittelee kysymystä siitä, kuinka Kiinan taloustutkimus on ollut haastavaa ja edistävää talousteoriaa. Sellaisena tämä seminaari on tärkeä valmistautuminen opiskelijoiden opinnäytetyön kirjoittamisprosessiin ja syventää heidän osaamistaan tutkimuskysymyksen muotoilemisessa, sopivien metodologioiden valinnassa ja vakuuttavien perustelujen kehittämisessä.
Moduuli Kiina maailmantaloudessa
Moduuli ”Kiina maailmantaloudessa” sisältää luennon ja seminaarin. Luento, jolla on sama nimi kuin moduulilla, esittelee Kiinan kauppaa ja sijoituksia, valuuttajärjestelmää, Belt Road -aloitetta ja Kiinan roolia globaalissa talouden hallinnassa. Luennon kattavaa katsausta täydentää seminaari “Kiinalaiset yritykset globaaleilla markkinoilla”, joka tehostaa yhtä erityistä näkökohtaa Kiinan globaaliin talouteen integroitumisesta, nimittäin kiinalaisia sijoituksia ulkomaille, analysoimalla makro- ja mikroyrityksiä (yrityksiä).
Kiinan talouskehityksen moduulit
Kiinan talouskehityksen haasteet -moduuli koostuu kahdesta seminaarista, joista kukin käsittelee Kiinan viimeaikaisen ja tulevan talouskehityksen kannalta keskeistä aihetta. Ensimmäisessä seminaarissa ”Kestävän kehityksen haasteet” tarkastellaan Kiinan kehityksen ympäristöllistä, sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä. Opiskelija perehtyy Kiinan nopeasta talouskehityksestä johtuviin ympäristö-, sosiaalisiin ja taloudellisiin haasteisiin sekä Kiinan strategioihin näiden haasteiden ratkaisemiseksi. Toinen seminaari ”Kiinan kansallinen innovaatio” kuvastaa innovaatiolle ja innovatiivisuudelle annettavaa merkitystä Kiinan tulevassa kehityksessä. Opiskelijat saavat perusteellisen käsityksen toimijoista, prosesseista ja yhteyksistä, jotka kuvaavat Kiinan kansallista innovaatiojärjestelmää sekä siihen liittyvää kansainvälistä yhteistyötä ja yhdentymistä.
Moduulimarkkinat Kiinassa
”Markkinat Kiinassa” -moduuli käsittää seminaarin ”Kuluttajallisuus ja markkinointi” sekä seminaarin nimeltään ”Case Study Analysis”. ”Kuluttajallisuus ja markkinointi” tutkii valikoiman markkinointiin liittyviä aiheita Kiinassa, kuten sosiaalinen kerrostuminen, kuluttajakäyttäytyminen, markkinointitutkimus, digitaalinen markkinointi, media ja mainonta. ”Case Study Analysis” -seminaarissa opiskelijat kohtaavat ryhmätehtävän, joka voi olla markkinatutkimusprojekti, liiketoimintasuunnitelman kehittäminen tai vastaava. Opiskelija tuntee markkinanalyysin ja projektinhallinnan tekniikat. Tapaustutkimuksen aiheet valitaan mahdollisimman realistisiksi ja kehitetään toisinaan yhteistyössä kiinnostuneiden yritysten kanssa. Aiempia esimerkkejä ovat olleet markkinatutkimukset Kiinan sähköisen liikkuvuuden liiketoimintamalleista, Kiinan markkinoille tuotavan uuden saksalaisen juoman liiketoimintasuunnitelman kehittäminen, strategia kiinalaisten turistien matkakokemuksen parantamiseksi Würzburgissa tai tutkimus taloudellisesta takertuvuudesta. Kiinan ala-Franconian kanssa.
Kiinan ja kaupan moduulit 1-2
Nämä moduulit ovat pakollisia valinnaisia tarjotaan Pekingin yliopistossa.
Kiinaopinnot
Moduuli Moderni Kiina
Tämä pakollinen moduuli sisältää johdanto-osan Kiinan kansantasavallan historiasta ja yhteiskunnasta, joka voidaan yhdistää kahteen luentoon, nimittäin Kiinan kansantasavallan poliittiseen järjestelmään ja ”Kiinan kansantasavaltaan 2”, BA-ohjelmaan ” Moderni Kiina ”.
Moduulien muutos nykyajan Kiinassa 1-6
Moduulien muutos Nyky-Kiinassa koostuu kumpikin kahdesta seminaarista, joita tarjotaan kiinan opintojen maisteriohjelmassa. Opiskelijoiden on valittava yksi moduuli.
taloustiede
Opiskelijoiden on valittava yksi moduuli master-tasolla taloustieteiden laitoksilta.
Kielikurssit (pakollinen)
- Moduulit moderni kiina 1-3
- Moduuli Kaupallinen kiina
Pääsyvaatimukset
- Taloustieteen kandidaatti, liiketalous tai vastaava tutkinto, jonka aste on vähintään 2,5 (vastaavien tutkinto-ohjelmien akkreditointi on mahdollista). Kopio todistuksesta olisi annettava yhdessä tutkintotodistuksen liitteen jäljennöksen kanssa. Jos kandidaatin tutkintoa ei ole vielä suoritettu, on toimitettava asiakirjat opinto-ohjelman suorituksesta.
- BA-tutkintosi tulee dokumentoida vähintään 25 matematiikan, tilastotieteen tai liiketalouden tietotekniikan ansiota sekä 50 taloustieteen ja liiketalouden opintosuoritusainetta vähintään 15 ECTS. Jos sinulla ei ole ECTS: tä taloustieteessä, jopa kymmenen ECTS: ää voidaan korvata matematiikan tai yritystietojen opinnoilla, jotka ansaitaan yli näiden aineiden vaatiman 25 ECTS: n.
- Lisäksi sinun tulee dokumentoida 5 op luokkaa Kiinan taloudesta tai vastaava.
- Todiste englannin kielen taitosta (vähintään B2-taso). Hyväksyttyjä todistuksia ovat: TOEFL-todistus (vähintään 72 pistettä), IELTS-todistus (luokka 6.0 tai parempi), Cambridge First Certificate englanniksi, saksalainen yliopistoon pääsytodistus (Abiturzeugnis, englanninkieliset luokat päättynyt luokkaan "Befriedigend" tai parempi), ulkomainen yliopisto sisääntulotodistus, joka vastaa saksalaista Abituria, tai muu todiste siitä, että olet jo suorittanut koulutuksen (esim. perustutkinto), joka vaati englannin taitoa, joka on yhtä suuri tai parempi kuin yllä luetellut vaatimukset.
- Manner-Kiinan yliopistosta valmistuneiden hakijoiden on toimitettava henkilökohtainen APS-todistus.
- CV (saksa tai englanti)
- Motivaatiokirje (englanti)
Hakijat, jotka täyttävät kaikki muodolliset vaatimukset ja joiden palkkaluokka on vähintään 2,5, otetaan suoraan vastaan. Hakijat, jotka täyttävät kaikki muodolliset vaatimukset, mutta joiden palkkaluokka on alle 2,5, kutsutaan haastatteluun arvioimaan heidän pätevyyttään ohjelmaan.
Apurahat
Kansainväliset opiskelijat voivat hakea lukuisia organisaatioita apurahan saamiseksi, esimerkiksi DAAD: iin, puolueisiin liittyviin säätiöihin tai yritystoimintaan liittyviin instituutioihin. Löydät tietoa DAAD-stipenditietokannasta erityyppisistä stipendeistä ja sopivista tarjouksista.