MA psykologiassa
Eötvös Loránd University
Keskeiset tiedot
Kampuksen sijainti
Budapest, Unkari
Kieli (kielet
Englanti
Opintomuoto
Kampuksella
Kesto
2 vuotta
Vauhti
Täysaikainen
Lukukausimaksut
EUR 4 200 / per semester *
Hakemuksen määräaika
15 Jul 2024
Aikaisin aloituspäivä
Sep 2024
* hakemusmaksu: 120 €. Pääsykokeen maksu: 120 €
Johdanto
Ohjelman tavoitteena on kouluttaa psykologian ammattilaisia, jotka hallitsevat psykologian tieteiden teorioita ja menetelmiä edistyneellä tasolla, jotka ovat psykologian eri osa-alueilla päteviä, joilla on psykologin ammattitaidon taidot ja tekniikat ja jotka pystyvät Sovelletaan niitä auttamaan yksilöitä, ryhmiä tai organisaatioita kehittämään ja parantamaan.
Lisäksi tavoitteena on esitellä viimeaikaista teoreettista ja käytännöllistä materiaalia, luoda ammattitaito ja sitoutuminen psykologian alan ammattiin tasolle, joka antaa vankan tietämyksen, jonka avulla opiskelija voi harjoittaa psykologiaa itsenäisesti päällikön tasolla , osallistumaan jatko-opintoihin ja jatko-opintoihin jatko-opinnoissa.
Psykologian maisterille on ominaista laaja ja integroitu ammatillinen ja teoreettinen tietämys, akateemisen tiedon menetelmien luova mukauttaminen, psykologinen reagointikyky ja viestinnän tehokkuus käyttämällä henkilökohtaisia resursseja sekä korkea ammatillinen sitoutuminen.
erikoisalat
Kehitys- ja kliininen lastenpsykologian erikoistuminen
Erikoistumisesta vastaava henkilö: Ph.D., dosentti Judit Balázs.
Kehitys- ja kliinisen lapsipsykologian erikoistumisen koulutustavoitteet: tarjota ajan tasalla olevaa teoreettista ja metodologista tietoa tyypillisen ja epätyypillisen kehityksen aloilla, jotta voidaan suorittaa yleistä diagnostiikkatyötä, terapiaa ja tutkimusta laitoksissa, jotka käsittelevät lasten kanssa.
Opiskelijamme saavat osaamista seuraavilla aloilla:
- psykopatologia
- Diagnostiset prosessit
- Terapeuttiset mahdollisuudet
- Tutkimus kehityspsykologiassa ja kliinisessä lapsipsykologiassa
Tutkimusryhmämme
- Kehittyvä neuropsykologia
- Social Minds -tutkimusryhmä
- Lapsuuden mielenterveyden häiriöiden tutkimusryhmä
Kliinisen ja terveyspsykologian erikoistuminen
Erikoistumisesta vastaava henkilö: Ph.D. Attila Oláh, yliopiston professori
Kliinisen ja terveyspsykologisen erikoistumisen koulutustavoitteet: kouluttaa kliinisen ja terveyspsykologian soveltavien alojen asiantuntijoita, joilla on laaja diagnostiikan, terapian ja kliinisen tutkimuksen tuntemus, joilla on laaja-alainen taito metodologiassa ja jotka pystyvät käyttämään heidän maisteritason psykologiansa terveyden edistämisen ja parantamisen palveluksessa.
Opiskelijamme saavat osaamista seuraavilla aloilla:
- Kliininen ja diagnostinen työ
- Tukeva ja motivoiva viestintä
- Terveyden edistämisohjelmien suunnittelu ja arviointi
- Kriittinen arviointi ja kliinisen tutkimuksen käytännön merkityksen tunnistaminen.
Tutkimusryhmät ja työpajat:
- Terveystutkimusryhmä
- Kliinisen psykologian ja psykoterapian tutkimusryhmä
- Riippuvuuteen liittyvä tutkimusryhmä
- Positiivinen psykologian tutkimusryhmä
- Persoonallisuus, terveys ja tunneasetus
- Meidän kumppanimme
- Tupakoinnin lopettamisen tukikeskus - Budapest
- Kansallinen terveysalan tutkimuslaitos
- Psykologian tutkimuslaitos, Unkarin tiedeakatemia
Kognitiivisen psykologian erikoistuminen
Erikoistumisesta vastaava henkilö: FT Ildikó Király, apulaisprofessori
Kognitiivisen psykologian erikoistumisopetuksen tavoitteet:
- Erityisen painotetaan korkeamman asteen kognitiivisten prosessien - kuten havaitseminen, huomio, muisti, numeerinen kognitio ja kieli - kehitys- ja neurotieteellisten näkökohtien tutkimista, joka perustuu intensiiviseen tutkimusprojektiin.
- Kognitiivisen psykologian näkemysten, menetelmien ja sovellusten korkean tason koulutus on nykyaikaisen kokeellisen psykologian johtava trendi.
- Kehittää opiskelijoidemme kompetensseja niihin liittyvien alojen tietämyksessä ja menetelmissä - ensisijaisesti neuropsykologiassa, kognitiivisessa tieteessä, neurotieteessä ja neurobiologiassa.
Tutkimuskäytännöt muodostavat koulutuksen selkärangan seuraavilla aloilla:
- Kognitiivinen neurotieteiden erikoistuminen
- Havainnointi- ja kognitiivisten kykyjen käyttäytymiseen liittyvien korrelaattien tutkiminen
- Kognitiivisen kehityksen tutkimus, erityisesti korkeamman asteen kognitiivisten toimintojen ja sosiaalisen kognition kehittäminen
- Metodologinen koulutus:
- Electrophysiology Lab
- Aivojen kuvankäsittelymenetelmät
- neuropsykologia
- Ohjelmointi
- Eye Movement Lab
- Infant Cognition Lab
- Tutkimusmenetelmät
- Käyttäytymiskokeita
- Psykofysiikka, elektrofysiologia (EEG, ERP)
- Kuvankäsittelymenetelmät
- Silmien liikkeen seuranta
Neuvonta- ja kasvatuspsykologian erikoistuminen
Erikoistumisesta vastaava: tohtori Katalin Kollár, apulaisprofessori
Neuvonta- ja koulupsykologian erikoistumisopinnot:
- Kouluttaa ammattilaisia - jotka työskentelevät pääasiassa käytännön aloilla -, jotka tuntevat yhtä hyvin lapsuuden, murrosiän ja aikuisuuden sosialisointikysymykset ja joilla on tarvittavat taidot teoreettisessa valmiudessaan sekä käytännössä käytettäviin diagnostisiin ja neuvontamenetelmiin eri ikäryhmien asiakkaiden kanssa.
- Heitä voidaan käyttää pääasiassa lastenhoitolaitoksissa (päiväkodeissa ja esikouluissa) ja kouluissa, koulutusneuvontapalveluissa ja muissa laitoksissa, jotka tekevät uraneuvontaan, elämäntaitojen neuvontaan ja kriisineuvontaan liittyvää työtä.
- He tuntevat yksilön, ryhmän ja perheneuvonnan psykodynamiikan.
- Heidän työnsä psykologisessa hoidossa voi olla erityisen hyödyllistä ennaltaehkäisyn eri tasoilla. Sen tehtävänä on helpottaa kehitystä ja muutosta yksilöissä, ryhmissä ja perhejärjestelmissä.
Opiskelijamme saavat osaamista seuraavilla aloilla:
- Elämän taidot, pariskunnan ja perheneuvonta
- Uraohjaus
- Ryhmäneuvonta
- Koulupsykologia
- Koulutusneuvonta
- Kriisinhallinta
- Lasten psykodiagnostiikka
- Neuvonta terveyden psykologiassa
Tutkimusryhmät ja työpajat
- Pedagoginen psykologia
- Differentiikan ja koulupsykologian testausmenetelmää käsittelevä tutkimusryhmä
- Opetusharjoitteluryhmä ja koulupsykologia
- Laadullisen psykologian tutkimusryhmä
Henkilöidenvälinen ja kulttuurienvälinen psykologia
Ohjelman johtaja: professori, tohtori Lan Anh Nguyen Luu, IIPE: n johtaja
Lisäksi kulttuurienvälisen teoreettisen perustan tarjoamiseen ohjelmassa kiinnitetään erityistä huomiota teorioiden soveltamiseen käytäntöön eri psykologian aloilla. Annettaessa oppilaita hallitsemaan moninaisuutta luovalla tavalla he ovat valmiita hyödyntämään laajasti heidän koulutuksensa aikana saamaa osaamista joko tutkijoina tai psykologin harjoittajina / harjoittelupsykologeina.
Opiskelijamme saavat osaamista seuraavilla aloilla:
- Ryhmien väliset suhteet
- Kulttuurien välinen tutkimus
- Vähemmistön aseman sosiaalipsykologia
- Identiteettien ja haasteiden muuttuminen
- Monikulttuurinen neuvonta ja terapia
- Harjoittelumenetelmät
Sosiaalisen ja organisaation psykologian erikoistuminen
Erikoistumisesta vastaava henkilö: FT, apulaisprofessori Anna Kende
Sosiaali- ja organisatorisen psykologian erikoistumisopinnot:
- Varmistetaan jatkuvasti päivitettävä teoreettinen tieto organisaatioista, taloudesta, ryhmistä, sosiaalihistoriallisista prosesseista, yleisen mielipiteen muodostumisesta ja päätöksenteosta.
- Auttaa tutkinnon suorittaneita hankkimaan tarvittavan kokemuksen ja taidot analysoida yhteiskunnallis-poliittisia-taloudellisia prosesseja ja tehdä työtä ammattimaisina organisaation konsultteina.
Opiskelijamme saavat osaamista seuraavilla aloilla:
- Henkilöstön kehittäminen
- Metsästys ja koulutus
- Päätöksentekotuki
- Organisaation kehittyminen
- Mainonta, markkinointi
- Yleisen mielipiteen kysely
- Tieteellinen tutkimus
- Poliittinen konsultointi
- Tietojen visualisointi
Työ- ja organisaatiopsykologian erikoistuminen
Erikoistumisesta vastaava henkilö: PhD Anna Kádi
Työ- ja organisaation psykologian erikoistumisen koulutustavoitteet: Ohjelmamme keskittyy johtamiseen ja organisaation kehittämiseen. Tavoitteenamme on antaa opiskelijoille nykyinen teoreettinen ja käytännön tieto, joka perustuu todisteisiin perustuvaan tietoon ja tutkimukseen. Opiskelijamme kykenevät ymmärtämään ja analysoimaan johtajien, tiimien ja organisaatioiden asenteita, toimintaa ja päätöksiä. Opiskelijat ovat tervetulleita liittymään laitoksen tutkimusohjelmiin (esim. Johtamisen ja organisaation tehokkuuden menestyspsykologiset näkökohdat, työympäristön vaikutus työntekijöiden hyvinvointiin jne.) Opiskelijat ovat valmiita tulemaan: organisaation kehittäjiksi, johtajaksi valmentajat, harjoittelijat, henkilöstön kehityspäälliköt ja tutkijat.
Opiskelijamme saavat osaamista seuraavilla aloilla:
- Organisaation diagnoosi; Organisaation diagnosoinnin metodologia (haastattelut, kohderyhmät; osallistujien havainnot, asiakirja-analyysi, kyselylomakkeet).
- Organisaation kehittämishankkeiden suunnittelu, valmistelu ja toteutus.
- Johtamisen kehittäminen, johtamiskoulutus ja valmennus.
- Kehitystoimenpiteiden tehokkuuden mittaaminen ja arviointi.
- Suunnittelu-, valmistelu- ja toteutusarviointi- ja kehityskeskukset (AC, DC).
- Projektinhallinta.
- Ympäristö- ja ergonomiset analyysit; diagnoosi ja interventio.
- Organisaation psykologisen tutkimuksen suunnittelu ja suorittaminen.
- Kriittinen, innovatiivinen, ratkaisukeskeinen ajattelu.
Pääsymaksut
Opetussuunnitelma
Ohjelman vahvuus
- Harjoittelupohjainen ohjelma
- 20 tutkijaryhmää ja laboratoriot odottavat nuoria tutkijoita
- Ammatillinen valmius
- Hallinnollinen kapasiteetti opiskelijoiden elämän helpottamiseksi
- Vaihto-mahdollisuus yli 70 kumppanuusyliopistoon
- 7 erikoistumismahdollisuutta
Uramahdollisuudet
Ohjelman tarkoituksena on kouluttaa psykologeja, jotka ovat perehtyneet psykologian eri aloihin. Hän tuntee ammatin menetelmät ja välineet ja osaa käyttää niitä yksilöiden, ryhmien tai organisaatioiden tuntemiseen ja tarvittaessa kehittämiseen. Heillä on riittävät tiedot jatkaakseen opintojaan tohtoriohjelmassa.
Työesimerkkejä
Psykologi:
- yrityksissä
- kansalaisjärjestöissä
- sairaaloissa
- kouluissa