Maisema-arkkitehtuurin maisterin tutkinto
Sapienza University of Rome
Keskeiset tiedot
Kampuksen sijainti
Rome, Italia
Kieli (kielet
Englanti, Italialainen
Opintomuoto
Kampuksella
Kesto
2 vuotta
Vauhti
Täysaikainen
Lukukausimaksut
EUR 1 500 / per year *
Hakemuksen määräaika
29 Jul 2024
Aikaisin aloituspäivä
Oct 2024
* per lukuvuosi
Johdanto
Tutkinto pyrkii suorittamaan erikoistuneen muodostuksen, integroimalla teoreettisesti kriittisen tiedon sekä operatiiviset ja ammatilliset taidot maisemasuunnittelun eri mittakaavoihin tarjoamalla taidot tehdä yhteistyötä muiden ammattilaishenkilöiden kanssa arkkitehtuurin, tekniikan ja luonnon aloilla Tiede.
Ohjelma on muotoiltu, kuten EU: ssa, yksiköinä ja toimintoina, joiden tarkoituksena on tarjota taitoja, jotka liittyvät maiseman muutosprosessien suunnitteluun, suunnitteluun ja hallintaan sen luonnollisissa ja antropisissa osissa, tyydyttääkseen luonnon ja ihmisen, toiminnalliset ja esteettiset tarpeet. Tämä tehdään samalla kun tunnustetaan maiseman potentiaali (sen fysikaalisissa, ekologisissa, ympäristöön liittyvissä, esteettisissä ja sosiokulttuurisissa ominaisuuksissa), samoin kuin mahdollisuudet ja kysymykset konteksteista, joissa interventiot tapahtuvat, käyttäen esteettistä, toiminnallista ja operatiivista erityisiin teknis-tieteellisiin menetelmiin perustuvat periaatteet.
Maisema-arkkitehdin täydelliseen muodostumiseen vaadittu tieto, joka on tunnustettu EU: n tasolla (EFLA-julistus, European Landscape Architecture Foundation, Bruxelles, huhtikuu 1989), sisältää seuraavat:
- Maiseman, taiteen, tekniikan, ihmis- ja luonnontieteiden historia ja teoria sekä niiden keskinäinen suhde;
- Esteettiset teoriat, jotka vaikuttavat maiseman projektiin;
- Ekologia ja luonnon elementtien käyttö maiseman säilyttämisen, suunnittelun, suunnittelun ja hoidon perustana;
- Arkkitehti- ja suunnittelutyön vaatimukset suhteessa maiseman piirteisiin;
- Fyysiset ja tekniset ongelmat, jotka häiritsevät ympäristöä;
- Ihmisen ja ympäristön väliset suhteet;
- Historiallisen maiseman turvaaminen, säilyttäminen ja säilyttäminen;
- Maisema-arkkitehtuurin merkitys suunnittelu- ja suunnitteluprosesseissa alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla;
- Analyysimenetelmät, jotka valmistelevat maiseman ja ympäristösuhteiden suunnittelua;
- Esityksen ja viestinnän menetelmät ja tekniikat;
- Tuotannolliset, normatiiviset ja johtamisprosessit, joita tarvitaan suunnitelmien ja projektien toteuttamiseen;
- Maisema-arkkitehdin ammatin harjoittamiseen liittyvä lainsäädäntö.
Ohjelma ottaa huomioon nykyaikaisen maisema-arkkitehtuurin kurinalaisuuden erityispiirteet viitaten seuraaviin:
- Sen todellinen suunnitteluulottuvuus, joka on suunnattu paikkojen identiteetin edistämiseen
- Erityiset tekniset ja tekniset näkökohdat
- Maiseman laatuun liittyvät tavoitteet
- Ekologiset ja ympäristölliset menetelmät
- Hankkeen sosiaaliset tavoitteet
- Ympäristön, talouden, sosiaalisen, teknisen ja energian kestävyyden näkökohdat
- Nykyaikainen ja dynaaminen visio ympäristönäkökohdista
Näihin tarkoituksiin tavallinen koulutustarjous voidaan integroida seminaarien ja työpajojen järjestämiseen, osallistumiseen ja hallintaan liittyviin toimintoihin kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Pääsymaksut
Opetussuunnitelma
Ohjelma on jäsennelty yksittäisiin aineisiin, poikkitieteellisiin laboratorioihin sekä työpajoihin, seminaareihin, opastettuihin kierroksiin, harjoitteluihin ja/tai vaiheisiin keskittyen oppiaineiden väliseen integraatioon ja eri opetusmenetelmien väliseen synergiaan.
Teoreettiset yksiköt käsittelevät sitä tietämystä, joka on olennaista maisemajärjestelmien analysoinnissa ja ymmärtämisessä, viherjärjestelmien suunnittelussa ja hallinnassa eri mittakaavassa, puutarhojen säilyttämisessä ja maisemasuunnittelussa.
Tieteidenväliset laboratoriot kokeilevat tietyillä aloilla ja/tai alueilla, joilla on kokemuksia, jotka jalostavat monimutkaisten suunnitteluongelmien määrittelyyn tarvittavia taitoja suunnittelun lukemisen, ymmärtämisen ja resoluution kannalta. Ne tarjoavat ratkaisuja, joissa hyödynnetään perinteisiä ja innovatiivisia instrumentteja. Laboratoriot edistävät poikkitieteellistä lähestymistapaa, mukaan lukien seminaareja, joissa opiskelijat voivat integroida teoreettisten yksiköiden kautta hankittua tietoa.
Ohjelma suosii oppiaineiden integrointia monimutkaisen muodostelman saavuttamiseksi. Se on jäsennelty kolmessa vaiheessa, jotka kehittyvät neljän lukukauden ajan.
Ensimmäinen vaihe osuu ensimmäisen lukukauden kanssa. Sille on ominaista prosessi, jossa uusien opiskelijoiden – usein hyvin erilaisia – muotoutumisprofiileja tasoitetaan yksittäisten oppiaineiden, pääasiassa teoreettisten ja teknisten yksiköiden kautta. Se koostuu seuraavista yksiköistä: maiseman estetiikka, nykymaiseman teoriat, kasvimaan ja geobotaniikan tutkimukset, kaupunkien metsänhoito ja maisema sekä maiseman esittäminen.
Toinen vaihe osuu toisen ja kolmannen lukukauden kanssa. Se keskittyy opiskelijan muotoiluun neljän poikkitieteellisen, temaattisen laboratorion ja joidenkin yksittäisten oppiaineiden yksiköiden kautta, jotka yhdistävät laboratorioita entisestään.
Laboratoriot edustavat opiskelijan muotoilun ydintä. Ne käsittelevät maisema-arkkitehdin erityistaitojen pääteemoja, jotka on määritelty maisema-arkkitehdin osaamiskehyksessä, kaikki suuntautuvat kestävän kehityksen periaatteisiin, ekologisiin interventioihin, päivitettyihin kulttuuri- ja suunnitteluehdotuksiin.
Laboratorioiden moduuleissa tapahtuva artikulaatio tarjoaa opiskelijoille tietoa ja käytäntöjä, jotka hyödyttävät yksilöllisiä suunnittelukokemuksia, jotta projektista voidaan saavuttaa eri tieteenalojen tietoa ja kieliä yhdistävä kokemus.
Tämän vaiheen ensimmäinen osa (ensimmäinen vuosi, toinen lukukausi) koostuu seuraavista: Maisemasuunnittelustudio I, joka koostuu puutarha- ja maisemasuunnittelusta, maisema- ja vesitaloudesta sekä maiseman taloudellisesta arvioinnista; Restaurointi- ja maisema-studio, johon kuuluu: Maiseman konservointi ja arvostaminen, Kasvien suojelu ja suojelu; yhden aiheen yksikkö Geotekniset aluetutkimukset; ja valinnainen yksikkö.
Tämän vaiheen toinen osa (toinen vuosi, ensimmäinen lukukausi) koostuu seuraavista: Planning and Landscape Infrastructures Studio, joka koostuu maisemasuunnittelusta, maisemasuunnittelusta ja maisemaekologiasta; Maisemasuunnittelustudio II, joka koostuu maisema-arkkitehtuurista, kaupunkiviljelystä ja maisemasta sekä kaupunkisuunnittelusta.
Kolmas vaihe viimeistelee formaatioprosessin valinnaisten yksittäisten opintojen ja opinnäytetyön (loppukoe) ja muiden täydentävien formatiivisten toimintojen kautta.
Tärkeimmät arviointimenetelmät koostuvat suoritetun prosessin tarkkuuden ja hankittujen suunnittelutaitojen arvioinnista eli kussakin yksikössä hankitun teoreettisen ja teknisen tiedon yhteiskäytöstä ja tavoitteena on hankkeen muotoilu. Tämä edustaa merkittävää osaa yksiköistä. Väli- ja loppukokeet mahdollistavat jatkuvan prosessin uudelleensuuntaamisen ja jatkuvan tiedon systematisoinnin.
Arviointi koskee siis sekä yksiköiden tai studioiden lopputuotteen kokonaislaatua että opiskelijoiden ja opettajien suorittamien tuotantovaiheiden ja prosessien tarkkuutta ja johdonmukaisuutta lähestyttäessä suunnittelutuotetta. Välikokeet tai osatehtävät "suunnitteluharjoittelun" kokemuksen, eli myös eri kohteiden harjoituksen kautta, ovat siis itsessään muotoja arvioida opiskelijan kykyä soveltaa hankittuja tietoja ja taitoja.
Ensimmäinen vuosi
- Maiseman estetiikka
- Nykymaiseman teoriat
- Soveltavan kasvimaan ja geobotanikan kehittäminen
- Kaupunkien metsänhoito ja maisema
- Maisemaesitys
- Maisemasuunnittelustudio 1
- Restaurointi- ja maisema-studio
- Alueiden geotekniset tutkimukset
Toinen vuosi
- Suunnittelu- ja maisemainfrastruktuuristudio
- Maisemasuunnittelustudio 2
- Englannin kieli
- Harjoittelu - työpaja - tietokonetaidot
- Viimeinen koe
Ohjelman tulos
Valmistuneet voivat:
- Tunnistaa näkökulmat ja tavoitteet niiden jatkuvalle muodostumiselle ja hallussaan välineet tietämystään jatkuvaan päivittämiseen;
- Astu sisään ja osallistu kulttuuri-, talous- ja työelämään;
- Toimivat tietyllä itsenäisyydellä ammattiprofiilinsa mukaisesti;
- Hallitse ja arvioi heidän ammattitaitoaan sekä yksilöllisesti että työryhmissä.
Näiden taitojen hankkiminen varmistetaan kokeilla ja loppukokeella.
Apurahat ja rahoitus
Voimme tarjota tällaisia edullisia hintoja Italian korkeakoulutusministeriön julkisen rahoituksen ansiosta. Lisäksi opiskelijat voivat hakea erilaisia eri tasoisia stipendejä, jotka myönnetään akateemisten ansioiden ja/tai perheen tulojen perusteella.
Galleria
Uramahdollisuudet
Maisema-arkkitehti voi harjoittaa kuvattua toimintaa yksityisellä tai konsulttina julkisella tai yksityisellä puolella edistetyissä suunnittelu-, suunnittelu- tai johtamisprosesseissa. Valmistuneet voivat myös työskennellä virkamiehinä tai johtajina julkisissa suunnittelu- ja valvontalaitoksissa tai yksityisissä maisemasuunnittelu- ja edistämisalalla toimivissa yrityksissä.
Muita uramahdollisuuksia edustavat kolmannen tason muodostuminen, tohtorintutkinnot ja erikoistumiskoulut.
Toisen asteen opetuskoulutukseen pääsykokeisiin voivat hakea valmistuneet, joilla on riittävä määrä opintopisteitä voimassa olevan lainsäädännön mukaisissa SSD-levyissä.