Muotoilun ja tuotehallinnan maisteri
Fachhochschule Salzburg University of Applied Sciences
Keskeiset tiedot
Kampuksen sijainti
Salzburg, Itävalta
Kieli (kielet
Saksan kieli
Opintomuoto
Kampuksella
Kesto
4 lukukaudet
Vauhti
Täysaikainen, Osa-aikainen
Lukukausimaksut
EUR 363 / per semester *
Hakemuksen määräaika
Pyydä tietoja
Aikaisin aloituspäivä
Pyydä tietoja
* + ÖH osuus
Johdanto
Maisterin tutkinto "Design & Product Management" antaa syvällisiä taitoja tuote- ja palveluprojektien strategiaan, suunnitteluun, toteutukseen, hallintaan ja testaukseen. "Design & Product Management" tarkoittaa markkinoinnin ja muotoilun verkostoitumista, haluaa tehdä "Design Thinkeristä" sopivan johtotehtäviin ja yrityksen perustamiseen.
Opiskelutyyppi: kokopäiväinen. Uraa mahdollistava osittainen opiskelu mahdollista. | Tutkinto: kauppatieteiden maisteri (MA) | Kesto: 4 lukukautta (120 op) |
Opintopaikkoja/vuosi: 18 | Opiskelupaikka: Campus Kuchl | Opetuskieli: saksa |
Lukukausimaksut: 363 euroa/lukukausi + ÖH-maksu |
Miksi suunnittelun ja tuotehallinnan maisterin tutkinto Salzburgin FH Salzburg ?
Transformaatiosuunnittelu ja muotoilujohtaminen ovat salaa maisterintutkinnon tavoitteita. Koska suunnittelu ja markkinointi ovat aluksi kyseenalaisia. Ne ovat yhteiskunnan suurimpia jätteen tuottajia ja kannustavat halutuilla tuotekonsepteilla ihmisiä heittämään pois sukupolvien todellisuudessa toimivia laitteita.
Näiden tieteenalojen voimaa voidaan kuitenkin käyttää myös yhdessä positiivisen yhteiskunnallisen muutoksen aikaansaamiseksi, ja tähän kurssin tulisi keskittyä. Se on suuri sosiaalinen resurssi, joka piilee opintopapereissa ja pro graduissa. Niitä tulee kehittää edelleen ja myös tuoda esiin radikaalisti uusia tuote-palvelukonsepteja. Pelkkää johtajuutta.
Tämä vaatii vahvaa koulutusta. Kummankin luovan taustan hiomisen lisäksi hyvä empiirinen tietämys ensisijaisesti kvalitatiivisesta markkinatutkimuksesta, markkinoinnista ja tuotehallinnasta on tärkeää, jotta tulevaisuuden haasteisiin pystytään vastaamaan. He kehittävät taitoja toimia innovatiivisesti yrityksen sisäyrittäjinä, mutta samalla he saavat työkalut oman yrityksen perustamiseen.
Tärkeimmät asiat suunnittelun ja tuotehallinnan maisterin tutkinnosta
Foorumi mielipiteiden ja ajatusten vaihtoon, näkemyksiin
Salzburgin FH Salzburg tarjoaa sinulle menetelmällistä, tieteellistä ja käytännön koulutusta sellaisilla aloilla kuin markkinointi ja brändäys, suunnittelujohtaminen, suunnittelun hallinta, liiketoimintamallinnus tai suunnittelun testaus.
Vankan peruskoulutuksesi pohjalta maisterintutkinto tarjoaa mahdollisuuden reflektoida, pohtia täysin uusia, tähän mennessä laiminlyönneitä aiheita ja näkökohtia ja siten hankkia taitoja, jotka ylittävät pelkän tiedon hankinnan.
Hankkeissa on tarpeeksi aikaa todella miettiä konsepteja perusteellisesti ja kehittää vaihtoehtoja nykyisille toimille. Nämä perusvisiot ovat viime kädessä koulutuksen lisäarvo, joka tekee sinusta sopivan yrityksiin tai startup-yrityksiin, koska tämä konseptityö jää usein huomiotta meneillään olevassa toiminnassa.
Innovatiivinen lähes 20 vuotta
yrittäjät ja sisäiset yrittäjät
Onneksi "Design & Product Management" -kurssin perustivat Itävallan huonekaluteollisuusliiton pioneerit ja kulttuuriintellektuellit vuosituhannen vaihteessa, koska he halusivat kehittää vahvoja brändejä Itävallan huonekaluteollisuudessa. Jotkut asiat ovat parantuneet sillä välin - lukuisten dpm:stä valmistuneiden aktiivisen avun ansiosta - mutta tekemistä riittää vielä. Edelleen pätee seuraava: pelkkä hyvän laadun tuottaminen ei riitä, se on suunniteltava kohderyhmälle sopivalla tavalla ja markkinoitava ammattimaisesti ja strategisesti. Laatua on vain se, minkä asiakas lopulta kokee.
Perustajat kirjoittivat heti alusta lähtien kurssipäiväkirjaan: älä koskaan keskity vain yhteen toimialaan, vaan pyydä aina nähdäksesi isompi kuva. Oppiminen muilta, ei monimutkaisuuden vähentäminen vääristä yksinkertaisuuden syistä, vaan todella poikkitieteisyyden pyrkiminen ja suunnittelun - ja siten yrityskonseptin - kautta ajattelu laajasti.
Muotoilu on konsepti tuotteen ja yrityksen takana, tai kuten Otl Aicher sanoi: "Muunnittelija on yrityksen filosofi".
Uramahdollisuudet
Muotoilun ja tuotehallinnan maisterin tutkinnon tavoitteena on vastata strategisesti ajattelevien suunnittelijoiden ja tuotepäälliköiden tarpeisiin, jotka luottavat suunnittelukysymyksiin ja jotka kehittävät ratkaisuja talouden, yritysten ja yhteiskunnan monimutkaisiin ongelmiin.
Laajat vastuualueet
Valmistuneilla on näkökulmia suunnittelijoiksi ja tuotepäälliköiksi monipuolisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä tai suunnittelijoina tai tuotepäällikkönä nimenomaan suuremmissa yrityksissä seuraavilla aloilla:
- Suunnittelu: Suunnitteluprosessin hallinta, itsenäisen suunnittelukielen kehittäminen, suunnittelustrategia ja -hallinta, tuotesuunnittelu, visualisointi jne.
- Tuotehallinta: uusien tuoteideoiden tiedotus, strategiat, projektinhallinta, markkinatutkimus, hyväksyntäanalyysi, brändi-identiteetti, brändäys, yritysidentiteetti, jakelu, myyntipisteet jne.
- Kehitys: Tutkimus ja strategia, tuote- ja suunnittelutestaus, uudet materiaalit ja toiminnot, laadunhallinta jne.
- Media: taiteen suuntaus, mainonta, grafiikka, pakkaus, viestintä jne.
Yritykset kohtaavat nykyään myös suurelta osin kyllästyneiden ja globalisoituneiden kulutustavaramarkkinoiden, nopean innovaation ja jatkuvasti muuttuvien kuluttajien tarpeiden ongelman. Muotoilun merkitys kasvaa yrityksissä, jotta se ei jää jälkeen. Kilpailijoista erottuminen ja täysin uusien vastausten kehittäminen aikamme tarpeisiin ovat ratkaisevia kriteerejä yrityksen kestävälle menestykselle (vrt. Eser, S./Leube, M. (toim.) (2017): Pyöreä suunnittelu käytännössä. Strategiat ja konseptit uuden, elvyttävän kiertotalouden suunnitteluun).
Siksi koulutamme strategisesti ajattelevia suunnittelijoita ja tuotepäälliköitä, jotka luottavat suunnittelukysymyksiin, jotka ajattelevat innovaatioita systemaattisesti ja etenevät suunnitelmallisesti ja tieteellisesti.
Opetussuunnitelma
kurssin rakenne
Luova visionääri. Strategisesti. suunnittele johtajuutta.
Periaatteessa Design & Product Managementin maisterin tutkinto on rakenteeltaan seuraava, jolloin teoreettinen ja metodologinen sisältö opetetaan alussa intensiivisesti ja vähenee ajan myötä siten, että neljäs lukukausi voidaan omistaa yksinomaan pro gradu -työlle:
- Ensimmäinen lukukausi: Tärkeimmät perusteet ja aiemmasta koulutuksesta riippuen säätökurssit, poikkitieteellinen osaamisen syventäminen suunnittelussa, markkinoinnissa, teknologiassa, projektinhallinnassa ja innovaatioissa.
- Toinen/kolmas lukukausi: perusteelliset opinnot, tutkimus, strategian kehittäminen ja kokeellinen projektikehitys, inspiraatio retkien kautta (pakollinen) ja lukukausi ulkomailla yhdessä lukuisista yhteistyökumppaneistamme (toivottavaa 3. ja/tai 4. lukukaudella).
- Neljäs lukukausi: Pro gradu (mahdollinen myös yhteistyössä yritysten kanssa tai lukukauden aikana ulkomailla).
Maisterin tutkinnon voi suorittaa osana tutkintoa. Joka lukukausi suoritetaan 15 op 30 opintopisteen sijaan täystutkinnossa. Osallistuminen on pääosin pakollista.
Erikoistuminen ja valinnat
Maisteriohjelma tarjoaa opintopisteitä, jotka voidaan valita vapaasti joka lukukausi yksilölliseen painopisteeseen. Useiden valittavien lisäksi suunnitteilla on erikoisaloja:
Seuraavat erikoisalat ovat mahdollisia ja muodostavat myös pro gradu -tutkielmien teemalohkot:
- Strategia & Tutkimus: Teoreettisia/empiirisiä tutkimuksia yhteiskunnasta ja ammattialasta tutkimustarpeisiin ja tämän pohjalta uusia palvelu- ja tuotekategorioita - mutta myös strategista dramaturgiaa erityisesti sisustus- tai myymäläsuunnitteluun.
- Yrittäjyys / Intrarepreneurship: Uudet liiketoimintamallit ja niiden takana olevat brändi-, palvelu-, myynti- ja tuotekonseptit, kuten Amenite-projekti tai esimerkiksi Recaron tai Daimlerin monet estetyöpaikat.
- Pyöreä muotoilu: visionäärinen materiaalitutkimuksen uusimpien materiaalien käyttö, kuten esim Project Scramble tai Merhaba.
- Kiertotalous: Uudet liiketoimintamallit ja kierrätettävä kokonaiskuva mallista
- Circular Society: Uusia elinympäristöjä ja malleja, joilla on pysyvä vaikutus
projektisuuntautuneisuus
Ensimmäisestä lukukaudesta lähtien pakollisissa tiimi- ja yksittäisissä projekteissa yksilöllisiä vahvuuksia pyritään vahvistamaan ja heikkouksia asteittain parantamaan. Opetussuunnitelma ja koko opintojakso on suunnattu vaativiin brändi-/palvelu-/tuoteprojekteihin. Intensiivinen projektivalmennus ja neuvonta ovat opiskelijoiden mukana heti alusta alkaen.
teoriaa ja pohdintaa
Teoreettiset oppiaineet antavat tarvittavat työkalut korkeatasoisten projektien kehittämiseen. Näiden testaaminen lisää kykyä pohtia ja väittää.
tiimi ja viestintä
Opiskelija oppii johtajuutta hallitsemaan itseään, luovia tiimejä ja monimutkaisia projekteja. Ideoiden ja ratkaisujen vakuuttavaa esittämistä opitaan kurssin aikana sekä kommunikointia eri sidosryhmien kanssa.
Tieteidenvälistä tiimityötä
Eri kandidaatin tutkintojen suunnittelijat, johtajat ja teknikot työskentelevät yhdessä innovatiivisten konseptien ja kestävien ratkaisujen parissa. Eri osaamiset ja ammatilliset taustat yhdistetään poikkitieteellisissä projektitiimeissä.
Opintojen päätteeksi kirjoitat diplomityösi. Tavoitteena on saavuttaa käsittelyn syvyys, joka etsii uusia mahdollisuuksia yrityksille ja yhteiskunnalle. On opiskelijoiden päätettävissä, onko kyseessä visionäärinen tutkimus vai brändi/palvelu/tuotekonsepti, joka voidaan toteuttaa välittömästi.
lukukausi ulkomailla
Suunnittelun ja tuotehallinnan osa-alueet ovat erittäin kansainvälisesti suuntautuneita. Siksi tuemme aktiivisesti ulkomailla oleskelua osana koulutustasi osoitteessa FH Salzburg .