Tieteellisen kasvatustieteen maisteri
Utrecht University
Keskeiset tiedot
Kampuksen sijainti
Utrecht, Alankomaat
Kieli (kielet
Englanti
Opintomuoto
Kampuksella
Kesto
2 vuotta
Vauhti
Täysaikainen
Lukukausimaksut
EUR 2 209 / per year *
Hakemuksen määräaika
Pyydä tietoja
Aikaisin aloituspäivä
Pyydä tietoja
* EU/ETA, Surinamin tai Sveitsin opiskelijat; 20 750 €: Kansainväliset opiskelijat
Apurahat
Tutki stipendimahdollisuuksia opintojen rahoittamiseksi
Johdanto
Onko sinulla vankka tietämys jostakin tieteestä, nautitko tietosi jakamisesta ja haluaisitko syventää näkemystäsi koulutus- ja viestintäprosesseista? Silloin luonnontieteiden koulutuksen ja viestinnän maisteriohjelma voi olla valintasi.
Tässä ohjelmassa saat teoreettisia näkemyksiä ja käytännön taitoja sekä muodollisissa että epävirallisissa koulutuskäytännöissä. Tieteenalasi asetetaan laajempaan yhteiskunnalliseen näkökulmaan ja kehität omia näkemyksiäsi siitä, kuinka tieteenalasi tulisi olla relevanttia toisen asteen koulutuksen ja suuren yleisön kannalta. Tiedekasvatuksen ja -viestinnän harjoittelut ja tutkimusprojekti tukevat sinua kehittymään taitavaksi toimijaksi ja innovaattoriksi.
Tämä kaksivuotinen ohjelma voi olla portti urallesi, kuten:
- Opettaja toisen asteen tai korkeakoulussa
- Koulutussuunnittelu
- Tieteellinen kirjoittaminen tai editointi
- Museokoulutus
- Tiedekasvatuksen tutkimus
Erikoisalat
Yhteisen ensimmäisen lukukauden jälkeen erikoistut johonkin ohjelman kappaleista:
- Opettajan tutkinto (biologiassa, kemiassa, fysiikassa, matematiikassa tai tietojenkäsittelytieteessä)
- Tiedekasvatuksen ja -viestinnän tutkimus ja kehitys
NLT-pätevyys
Sen lisäksi, että sinulla on kemian, tietojenkäsittelytieteen, fysiikan ja matematiikan opettaja, sinulla on myös pätevyys opettaa luontoa, elämää ja tekniikkaa tämän maisteriohjelman (Teacher Degree) jälkeen.
Opetussuunnitelma
Kappaleita
Opettajan tutkinto (osittain hollanninkielinen)
(Osittain hollanninkielisessä) opettajan tutkinnossa voit saada ensimmäisen asteen opettajan pätevyyden biologiassa, kemiassa, fysiikassa, matematiikassa tai tietojenkäsittelytieteessä (pääsyvaatimukset vaihtelevat koulun aiheittain). Tämä kappale on vahvasti suuntautunut keskiasteen koulutuksen opettajan ammatin teoriaan ja käytäntöön. Tähän kanavaan liittyviä ohjelmakomponentteja ovat:
- aineenopetusta ja yleisiä opetusmenetelmiä koskevat kurssit;
- Kaksi kouluharjoittelua on suunniteltu joko 1) vuoden aikana (puoliaika) tai 2) lukukauden aikana (kokopäiväinen) pääsytasosta ja opintojen edistymisestä riippuen. Nämä kaksi harjoittelupaikkaa ovat yleensä kahdessa eri kumppanikoulussa. Harjoittelijat ottavat vähitellen enemmän vastuuta luokkaopetuksesta vuoden edetessä;
- Merkittävä tiedekasvatuksen tutkimushanke (oppiainekohtainen).
Erinomaiset opiskelijat voivat hakea U-TEAchia, tämän kappaleen kansainvälistä kunnianosoitusta.
Tutkimus ja kehitys
Tutkimus- ja kehitystyössä olet menossa kohti uraa koulutussuunnittelussa, epävirallisessa koulutuksessa, tiedeviestinnässä tai tiedekasvatuksen tutkimuksessa. Kappale yhdistää ammatillisen käytännön kokemukset vahvaan tutkimussuuntaukseen. Tähän kanavaan liittyviä ohjelmakomponentteja ovat:
- Kaksi harjoittelupaikkaa, yksi koulussa (muodollinen koulutus) ja toinen organisaatiossa, joka keskittyy tiedekasvatukseen ja viestintään suurelle yleisölle (epävirallinen koulutus), kuten tiedemuseot, tiedejournalismi tai tiedeviestintä.
- Merkittävä tiedekasvatuksen ja -viestinnän tutkimushanke.
Uramahdollisuudet
Valmistuneiden uranäkymät ovat hyvät. Noin puolet opiskelijoistamme aloittaa opettajan uran. Toiset löytävät työpaikan kasvatustieteen tutkijana yliopistosta tai he löytävät työpaikan toisesta ympäristöstä, jossa he voivat välittää tiedetietoaan muille.
Opettajana aloittaminen
Opettajan tutkinnon suorittamisen jälkeen sinusta tulee opettajan pätevyys johonkin oppiaineesta sekä ylä- että lukiossa. Luonnontieteiden opettajien työllistymisnäkymät ovat yleisesti ottaen hyvät, mutta oppiaineiden välillä on eroja. Kemian, tietojenkäsittelytieteen, fysiikan ja matematiikan opettajilla on paljon avoimia paikkoja, ja biologian opettajille on vähemmän mahdollisuuksia.
Sen lisäksi, että olet pätevä kemian, tietojenkäsittelytieteen, fysiikan tai matematiikan opettajaksi, sinulla on myös pätevyys opettaa luontoa, elämää ja tekniikkaa tämän maisteriohjelman päätyttyä.
Laaja valikoima ammatteja
Tutkimus- ja kehitysradalta valmistuneet ja opettajatutkinnosta valmistuneet, jotka eivät valitse opettajan paikkaa, löytävät tiensä monenlaisille ammateille:
- Tiedekasvatus- ja viestintätutkimus (esim. tohtorin virka)
- Opettaja ammattikorkeakoulussa (HBO)
- Koulutuksen kehittäjä museossa (esim. Universiteitsmuseum, Museon, Naturalis)
- Koulutusjulkaisut (opetusmenetelmien kirjoittaminen, opetussuunnitelmien kehittäminen)
- Viestintävastaava tieteeseen liittyvässä virastossa tai laitoksessa (National Platform Science & Technology, Stichting C3 (kiinnostuksen edistäminen kemiaa kohtaan).