Tietoliikennetekniikan maisteri
University Of L'Aquila
Keskeiset tiedot
Kampuksen sijainti
L'Aquila, Italia
Kieli (kielet
Englanti
Opintomuoto
Kampuksella
Kesto
2 vuotta
Vauhti
Täysaikainen
Lukukausimaksut
Pyydä tietoja
Hakemuksen määräaika
Pyydä tietoja
Aikaisin aloituspäivä
Pyydä tietoja
Apurahat
Tutki stipendimahdollisuuksia opintojen rahoittamiseksi
Johdanto
Tietoliikennetekniikka
Osasto: Tietotekniikka, tietojenkäsittelytiede ja matematiikka
Taso: maisteri
Luokka: LM27
Pääsytypologia: Avoin pääsy henkilökohtaisten pätevyyksien ja taitojen arvioinnilla
Kansainvälistyminen: Kansainvälinen tutkintokurssi
Tietoliikennetekniikan maisterin tutkinnon tavoitteena on kouluttaa tietotekniikan vankan osaamisen omaavia ammattihahmoja ja tietyn alan koulutusta, johon tietoliikenteen laaja kurinalaisuus jakautuu. Kurssille pääsyä varten tarvittavasta kiinteästä matematiikan-fysiikan ja tekniikan tieteenalojen valmistautumisesta tämän maisteriohjelman tarkoituksena on syventää erityisiin tieteenaloihin liittyviä teoreettis-tieteellisiä näkökohtia ja antaa tarvittavat tiedot ja valmiudet edistyneen projektinhallinnan kehittämiseen. taidot, jotka viittaavat erittäin monimutkaisiin järjestelmiin, jotka vaativat innovatiivisia ratkaisuja tuotteiden ja/tai palvelujen osalta.
Pääsymaksut
Opetussuunnitelma
Koulutusprosessin päätteeksi maisteriksi valmistuneet ovat hankkineet:
- selkeät tiedot ja syvä ymmärrys tietoliikennetekniikan pääkysymyksistä ja niihin liittyvistä suunnittelumenetelmistä;
- riittävät tiedot nykyaikaisista tekniikoista numeerisen siirron (modulaatio ja demodulointi, koodaus ja dekoodaus, taajuuskorjaus, monikantoaalto- ja hajaspektrijärjestelmät), langattomien viestintäjärjestelmien (matkapuhelinjärjestelmät, pääsyjärjestelmät ja langaton runkoverkko, ad-hoc-verkot) alalla , anturiverkot ja toimilaitteet), verkkoarkkitehtuurit ja protokollat pääsyä ja siirtoa varten fotonijärjestelmissä, signaalinkäsittelyssä ja asiaankuuluvissa multimediasovelluksissa (ääni- ja videokoodaus), kaukokartoitusjärjestelmät, sähkömagneettiset järjestelmät;
- analyyttisten menetelmien tuntemus suoritusten analysoimiseksi, simulointiympäristöt sekä protokollien ja algoritmien synteesityökalut (jälkimmäiset ovat havaittavissa pääasiassa ohjelmoitavien elektronisten alustojen ja ohjelmistoarkkitehtuurien yhteydessä).
Opiskelija voi suorittaa opintoja ja syväanalyysiä myös vieraalla kielellä (pääasiassa englanniksi) kirjoitetuista teksteistä sekä osallistua englanninkielisille luennoille ja seminaareille.
Oppimistulosten saavuttamista arvioidaan pääasiassa kirjallisilla ja/tai suullisilla, arvosanaan päättävissä kokeilla, joihin voi sisältyä työpajakokeita, sekä eri koulutusmoduuleja ylittävien ryhmätöiden laatimisen ja esittämisen kautta.
Tietämyksen ja ymmärryksen soveltaminen
Oppimistavoitteiden ja didaktisen polun organisoinnin mukaisesti maisterin tutkinnon suorittaneet osaavat soveltaa omia tietojaan ja ymmärrystäitojaan erittäin monimutkaisten suunnitteluongelmien muotoiluun ja ratkaisemiseen sekä järjestelmien hallintaan liittyvien järjestelmien kehittämiseen, konfigurointiin ja käyttöön. monimutkaiset tietoliikenneverkot.
Kyky soveltaa tietoa ja ymmärrystä saavutetaan yksittäiseen tutkimukseen ehdotettujen tekstien kriittisillä reflektoinneilla, numeerisilla analyysiharjoituksilla ja työpajatoiminnalla ja lopulta yksilö- tai ryhmätoiminnalla, johon liittyy bibliografista tutkimusta ja simulointia ja/tai kehitystä. suunnitteluun suuntautuneita ympäristöjä. Jotkut näistä toiminnoista voidaan jakaa useiden opetusmoduulien yhteydessä, jotta opiskelijat motivoivat itsenäisesti määrittelemään ja toteuttamaan oikeita projekteja, jotka vaativat monitieteistä lähestymistapaa. Erilaisten kokeiden (kirjalliset ja suulliset kokeet, raportit ja projektityöskentelyn seminaariesitykset) opiskelijat osoittavat hallitsevansa tiettyjä teemoja, työkaluja, menetelmiä ja kriittistä autonomiaa. Loppukoe edustaa lähtökohtaa, jonka kautta hankittuja kykyjä täydennetään ja arvioidaan mahdollisten innovaation ja tutkimuksen elementtien lisäksi.
Tuomioiden tekeminen
Maisterintutkinnon suorittanut osaa analysoida, tulkita ja kuvata tietoliikennetekniikan monimutkaisia kysymyksiä, myös rajallisen tai puutteellisen tiedon perusteella, mukaan lukien kriittistä ajattelua tietonsa ja harkintakykynsä soveltamiseen liittyvistä sosiaalisista ja eettisistä vastuista. Hän osaa integroida ja käyttää tarvittavaa tietoa tehdäkseen itsenäisiä päätöksiä erikoistumiseen liittyvistä teemoista ja pystyy kehittämään tyydyttävää luovuutta ratkaisujen ja innovatiivisten lähestymistapojen määrittelemiseksi.
Opiskelija saavuttaa edellä mainitut oppimistulokset osallistumalla kursseille ja projektitoimintaan, tapaamisiin ja keskusteluihin työmaailman edustajien kanssa, seminaarien ja konferenssien yhteydessä sekä pro gradu -tutkielman valmistelun kautta. Jälkimmäinen edustaa hetkeä, jossa opiskelijat vertaavat itseään tietoliikennetekniikan tyypillisiin konteksteihin keksimällä omaperäisiä ja innovatiivisia ideoita ja ottamalla tehtäväkseen selittää niitä ja tukea niiden tehokkuutta keskustelun aikana.
Kommunikointitaidot
Maisterintutkinnon suorittaneet ovat hankkineet kyvyn kommunikoida ja ilmaista selkeästi myös englanniksi oman analyysinsa tai projektitoimintansa kehitystä ja johtopäätöksiä sekä asiaankuuluvan tiedon kontekstia.
Opiskelija osaa verrata itseään asiantuntija- ja ei-ammattikeskusteluihin opintojakson tieteenaloja koskevista teemoista, korostaa merkittäviä ongelmia ja kommunikoida ratkaisuja erilaisiin olosuhteisiin sopivien argumentaatioiden ja kielten avulla.
Hän on kehittänyt vuorovaikutustaidot tukemaan ryhmätyötä ja kykyä sitä koordinoida.
Nämä tavoitteet saavutetaan tavanomaisissa didaktisissa toimissa (joihin opiskelijoita kannustetaan osallistumaan aktiivisesti), tentteissä (sekä suullisissa että kirjallisissa avoimilla kysymyksillä) sekä ryhmätoiminnalla, joka edellyttää raporttien ja seminaarien valmistelua. Viimeinkin loppukoe mahdollistaa itsenäisesti ja ohjaajan ohjauksessa laaditun tutkintotyön käsittelyn oppositiotoimikunnan läsnä ollessa. Tällöin ei arvioida vain koko opinnäytetyön sisältöä, vaan myös ehdokkaiden synteesi-, kommunikaatio- ja esittämistaitoja.
Oppimistaidot
Koulutuksen päätyttyä valmistuneet ovat kehittäneet tarvittavat oppimistaidot organisoida itsenäisesti sekä perus- että tiettyjen tekniikan tieteenalojen opiskelun. Nämä taidot, joiden kautta valmistuneet tiedostavat elinikäisen oppimisen merkityksen olennaisena osana tulevaa ammatillista toimintaansa, antavat heille mahdollisuuden itsenäisesti ja menestyksekkäästi suorittaa sekä jatko-opintoja (Professional Master's Diplomas tai PhD) että Pathways joiden tarkoituksena on päivittää ja parantaa tietojaan. itseohjautuvalla tavalla.
Oppimistaitoja kehitetään jokaisen opetusmoduulin yhteydessä arvostamalla metodologisia näkökohtia ja edistämällä yksittäisten erikoistekstien, standardointidokumenttien ja tieteellisen kirjallisuuden syvällistä opiskelua: näitä näkökohtia kuratoidaan projektitoiminnan ja pro gradu -tutkielman valmistelu, jonka kautta opiskelija kehittää kykyä hankkia uutta osaamista tutkimuksen ja itseohjautuvan opiskelun kautta.
Oppimistaitojen hankkimista arvioidaan välikokeissa ja loppukokeessa.
Ohjelman tulos
Tietoliikennetekniikan maisterin tutkinnon tavoitteena on kouluttaa tietotekniikan vankan osaamisen omaavia ammattihahmoja ja tietyn alan koulutusta, johon tietoliikenteen laaja kurinalaisuus jakautuu. Kurssille pääsyä varten tarvittavasta kiinteästä matematiikan-fysiikan ja tekniikan tieteenalojen valmistautumisesta tämän maisteriohjelman tarkoituksena on syventää teoreettis-tieteellisiä näkökohtia, jotka liittyvät erottuviin tieteenaloihin ja antaa tarvittavat tiedot ja valmiudet edistyneen projektinhallinnan kehittämiseen. taidot, jotka viittaavat erittäin monimutkaisiin järjestelmiin, jotka vaativat innovatiivisia ratkaisuja tuotteiden ja/tai palvelujen osalta.
Jatkona viime vuosien kehitykselle ja ottaen huomioon referenssiammattialat, kurssi tarjoaa etuoikeutetun didaktisen Pathway ICT-infrastruktuurien ("pervasive ICT-infrastruktuurit") karakterisointiin, suunnitteluun ja hallintaan, jotka tarjoavat tukea eniten nykyaikaiset verkkosovellukset (laajakaistapalvelut käyttäjille, teollisuusautomaatio, autoteollisuus, kehittyneet rakennusjärjestelmät, kuten älykkäät rakennukset, sähköverkko jne.). Pohjimmiltaan huomio kiinnittyy yhä leviävämpään, artikuloituneeseen ja heterogeenisempiin verkkoinfrastruktuuriin, joka on IoT-paradigman (Internet-of-Things) perusta sekä verkottuneiden järjestelmien ja kyberfyysisten järjestelmien maailmaan.
Olettaen, että opiskelijat hallitsevat jo signaalien, järjestelmien ja tietoliikenneverkkojen perusasiat, opetussuunnitelma tarjoaa:
- opetusmoduulit, jotka kuuluvat erityisiin tietoliikennetekniikan tieteenaloihin, kuten: numeeriset siirtojärjestelmät, etenemismallit ja viestintäjärjestelmien mallintaminen, langattomat viestintäjärjestelmät, laajakaistaverkkojen arkkitehtuurit ja protokollat ja määritetyt ohjelmistot, fotoniverkot, signaalinkäsittely- ja multimediasovellukset, kaukokartoitus järjestelmät, antennijärjestelmät ja sähkömagneettiset suunnittelutekniikat;
- niihin liittyviin tai täydentäviin suunnittelusektoreihin kuuluvat opetusmoduulit, kuten: digitaaliset elektroniikkajärjestelmät, ohjelmistosuunnittelu, sulautetut ohjelmistoarkkitehtuurit, verkkojen stokastiset mallit ja menetelmät verkkoresurssien ohjaamiseksi ja optimoimiseksi, radiojärjestelmien ympäristövaikutusten mallit ja menetelmät;
- perustieteenalojen, kuten kombinatorisen matematiikan, koodausteorian, salausalgoritmien, operatiivisen tutkimuksen ja optimoinnin, erityinen syvällinen analyysi;
- lisämahdollisuus opiskelijoille valita koulutustoimintoja, joihin kuuluu vieraan kielen parantaminen, ammatillisen sisällön hankkiminen ja yritysorganisaation syvällinen analyysi (yksittäin tai yhdessä työkokemusten ja harjoittelupaikkojen kanssa Italiassa tai ulkomailla, yrityksissä ja yliopistoissa) .
Ohjelman lukukausimaksu
Uramahdollisuudet
Rooli työympäristössä:
Tietoliikennetekniikasta valmistuneiden ammattiprofiili mahdollistaa koulutuspolun aikana hankitun tiedon ja osaamisen mukaan perus- ja soveltavaan tutkimukseen, innovaatioihin ja uusien ratkaisujen kehittämiseen sekä monimutkaisten järjestelmien edistyneeseen suunnitteluun, suunnitteluun ja hallintaan liittyviä tehtäviä. Tutkimus- ja kehityslaboratoriot, tietoliikennejärjestelmien suunnittelun, suunnittelun ja hallinnan alat tarjoavat siis todellisen ammatillisen mahdollisuuden erityyppisten yritysten yhteydessä ja mahdollistaa pääsyn korkealle tekniselle uralle. Lisäksi tämä maisterin tutkinto tarjoaa oikeat motivaatiot hankkia toisen tason ammattimaisteritutkinnot (joista on syytä mainita Master in Networking and Multiservice IP Networks, jonka L'Aquilan yliopisto järjestää yhteistyössä tärkeiden yritysten, kuten Reiss Romolin kanssa. srl ja CISCO:n suoralla tuella pyrkivät tarjoamaan kansainvälisesti tunnustettuja yrityssertifikaatteja) sekä tohtorintutkinto-ohjelmia, jotka tähtäävät vahvemmin tutkimustoimintaan ja innovaatioihin.
Toimintoon liittyvät taidot
Roolikompetenssit:
- Tietoliikenneverkkojen mitoitus, suunnittelu ja hallinta, mukaan lukien turvallisuusnäkökohdat ja tietoturva: tässä suhteessa TLC Networks -moduuleissa hankitut ja osittain sertifiointiin liittyvät taidot (esim. CISCO e Juniper) ovat erityisen kuluttavia;
- Radio- ja digitaalisten lähetysjärjestelmien suunnittelu ja mallintaminen fyysiselle kantoaalolle (kuparilanka ja valokuitu);
- Radioverkkojen suunnittelu ja käyttöönotto eri teknologioissa;
- Protokollaarkkitehtuurien määrittely ja suhteellinen kehitys sulautetuilla alustoilla;
- Mikroaaltojärjestelmien ja -alijärjestelmien suunnittelu, simulointi ja kehittäminen, erityisesti radiotaajuusketjujärjestelmien ja antennien osalta;
- Radioviestintäjärjestelmien yhteensopivuuden arviointi EM-kenttien ympäristövaikutuksia koskevien määräysten kanssa.
Ammattilainen status.
Ammatilliset mahdollisuudet:
Vertailutoimialan muodostavat tietoliikennejärjestelmiä ja -laitteita suunnittelevat/valmistavat yritykset, monimutkaisia tietoliikennejärjestelmiä hallinnoivat verkko-operaattorit sekä tietoliikennejärjestelmien avulla palveluja tarjoavat yritykset ja laitokset. Tältä osin on tärkeää korostaa, että koulutuspolku ja opetusmoduulit on järjestetty antamaan tutkinnon suorittaneille syvällinen tietämys ja riittävät suunnittelumenetelmät aloilla, jotka ovat erittäin kiinnostuneita nykyaikaisen tietoliikenteen alalla: radioteknologiat pääsyä varten (esim. radioviestintä) ja laajakaistaliitännät, optiset teknologiat, kaukokartoitusjärjestelmät ja sovellettu sähkömagnetismi, verkko- ja verkkotekniikka. Jälkimmäisen näkökohdan osalta erityistä huomiota kiinnitetään televiestintäteknologian ja Internet-maailman väliseen integraatioon, joka liittyy läheisesti tieto- ja viestintäteknologian (ICT) skenaarioon ja tällaisten teknologioiden laaja-alaiseen käyttöön kaikilla tuotannon aloilla. ja sosiaalinen elämä. Tämä organisaatio aikoo tarjota valmistuneille laajemmat työllistymismahdollisuudet sekä Italiassa että ulkomailla. Toisaalta se pyrkii tyydyttämään myös Abruzzoon perustettujen tärkeiden yritysten rekrytointitarpeita "Polo di Innovazione Regionale ICT Abruzzon" kasvavassa kontekstissa. Tässä yhteydessä edellä mainitut liikeharjoittelut, joiden tarkoituksena on edistää tulevien valmistuneiden sopeutumista työelämään ja voivat kehittyä, joissain tapauksissa yritysten kanssa tehtyjen erityissopimusten mukaisesti (esimerkiksi Telecom Italian kanssa laajakaistaverkkoja koskeviin erikoistumistoimintoihin). , kuten NGN-Next Generation Networks ja LTE-Long Term Evolution), korkea-asteen oppisopimuskoulutuksessa.
Tietoja koulusta
Kysymyksiä
Samanlaisia kursseja
MSc 5G ja tulevan sukupolven viestintäjärjestelmät
- Guildford, Yhdistynyt kuningaskunta
Diplomi-insinööri elektroniikasta ja televiestinnästä erikoistuneena radioviestintäjärjestelmiin ja -verkkoihin
- Gdańsk, Puola
Master in Telecommunications Engineering
- Valladolid, Espanja