Musiikin opettajankoulutuksen maisteri lukioille ja lukioille kaksinkertaisella opetussuunnitelmalla.
Charles University Faculty of Education
Keskeiset tiedot
Kampuksen sijainti
Prague, Tšekki
Kieli (kielet
Englanti
Opintomuoto
Kampuksella
Kesto
2 vuotta
Vauhti
Täysaikainen
Lukukausimaksut
EUR 2 334 / per year *
Hakemuksen määräaika
Pyydä tietoja
Aikaisin aloituspäivä
Pyydä tietoja
* online-hakemusmaksu: 820 CZK
Johdanto
Musiikin opettajankoulutus lukioille
Opinto-ohjelma on jatkoa kandidaatin koulutuspainotteiselle Musiikkikasvatus-opintojaksolle.
Opinto-ohjelman tavoitteena on tarjota valmistuneille kattava maisterintutkinto, joka valmistaa heidät perus- ja lukion 2. asteen musiikinopettajan ammattiin. Opinto-ohjelmassa huomioidaan koulutuksen kognitiivisten, didaktisten ja pedagogis-psykologisten osien suhteellisuus, kun taas kandidaatintutkinnossa hankittua alan tietämystä systematisoidaan ja sovelletaan edelleen didaktiikan ja siihen läheisesti liittyvien ammattiaineiden alalla. Opintojakson suorittaneet ovat päteviä luomaan itsenäisesti koulun koulutusohjelmia Taiteen ja kulttuurin koulutusalalla. He ovat valmiita opettamaan musiikkikasvatusta kaikkine osa-alueineen tiedon ja taitojen alalla. Opinto-ohjelma rakentuu musiikkikasvatuksen ja sen didaktiikan alan luovalle toiminnalle. Kenttäkomponentti keskittyy musiikkikasvatuksen asioiden syvempään ymmärtämiseen, mikä heijastuu perus- ja lukion musiikkikasvatuksen opetukseen. Musiikin ilmiöt ja käsitteet esitetään laajemmassa kontekstissa ja eri tieteen ja taiteen välisissä suhteissa. Musiikkididaktinen komponentti perustuu musiikkipedagogiikkatutkimuksessa saatuun tietoon ja käytännössä todennettuihin parhaisiin käytäntöihin. Musiikin teoriaa ja pedagogista osaa voidaan sitten syventää tohtorikoulutusohjelmassa, esim. musiikin teoria ja pedagogiikka. Pääsuunnitelman opinto-ohjelma noudattaa koulutuksen aineellisten, didaktisten ja pedagogis-psykologisten osien tasapainoa opetusministeriön opettajankoulutuksen standardien mukaisesti. Pedagogis-psykologinen koulutus sisältää pedagogiikan, psykologian ja erityispedagogian aineita, mukaan lukien pedagogis-psykologisen käytännön. Osana sitä on diplomityön tekeminen.
Opettajankoulutus lukioille
Opinnot tähtäävät ensisijaisesti ammatillisten, pedagogisten ja psykologisten, kommunikaatio- ja muiden henkilökohtaisten ja kasvatusosaamisen kehittämiseen, joita tarvitaan pedagogiikan opettajaksi ammatillisissa oppilaitoksissa sekä muussa kasvatusalan koulutus- ja koordinaatiotoiminnassa. Pedagogisten tieteenalojen ammatillisten tieteellisten perusteiden tiivistämisen (kandidaattiopintojen sisältöjä seuraten) lisäksi tavoitteena on kasvatusdidaktiikka ja ammatillisten didaktisten kompetenssien soveltaminen opetuskäytännössä. Erityistä huomiota kiinnitetään pedagogisen tutkimuksen metodologiaan, koska yhtenä tavoitteena on saada pedagogiikan opettajat valmiiksi muun muassa ehdottamaan, toteuttamaan ja arvioimaan kasvatusalan empiiristä tutkimusta. Opintojakson painopisteenä ovat myös sosiaalikasvatuksen, sosiaalityön ja näiden ilmiöiden metodologian alan tiedot ja taidot. Opiskelijat harjoittavat opetusharjoittelua kouluissa, koulujen tiloissa; mutta myös sosiaalipalveluissa.