Kehittämis- ja hätätilanteiden maisteri
Oxford Brookes University
Keskeiset tiedot
Kampuksen sijainti
Headington, Yhdistynyt kuningaskunta
Kieli (kielet
Englanti
Opintomuoto
Kampuksella
Kesto
12 - 24 kuukaudet
Vauhti
Täysaikainen, Osa-aikainen
Lukukausimaksut
GBP 15 900 / per year *
Hakemuksen määräaika
Pyydä tietoja
Aikaisin aloituspäivä
Pyydä tietoja
* Iso-Britannian opiskelijat kokopäiväisesti: £9 900 | Kansainväliset/EU-opiskelijat kokopäiväisesti: 15 900 puntaa
Apurahat
Tutki stipendimahdollisuuksia opintojen rahoittamiseksi
Johdanto
Kehitä tietojasi, taitojasi ja asenteitasi nopeasti muuttuvassa kehityskentässä ja hätätilanteissa Kehitys- ja hätäharjoituskurssillamme. Tutki hätätilanteiden ja kehityksen välistä suhdetta painottaen käytäntöä.
Tällä kurssilla on kansainvälinen maine huippuosaamisena, ja sitä johtaa Center for Development and Emergency Practice.
Kurssi tarjoaa kolme alaerikoisalaa:
- Ihmisoikeudet, hätätilanteet ja kehitys
- Katastrofit, riskit, suoja ja kehitys
- Konfliktit ja humanitaariset toimet.
Voit muokata tätä kurssia mielenkiinnon kohteidesi mukaan valinnaisilla moduuleilla. Tutki yleisiä opiskeluaiheita:
- Pakolaiskokemus, konfliktin muutos, humanitaarisuus ja ihmisoikeuksien rooli
- Globaali kansalaisyhteiskunta, ilmastonmuutoksen aiheuttamat haavoittuvuudet ja moderni kehitys
- Suunnittelu kehitys- ja hätätilanteissa.
Tämä kurssi on ihanteellinen niille, joilla on tai etsivät ammattia:
- kansalaisjärjestöt
- Humanitaarista työtä
- Tai kansainvälistä kehitystä.
Galleria
Pääsymaksut
Apurahat ja rahoitus
Opetussuunnitelma
Oppiminen ja arviointi
Kurssi vaatii 200 tuntia opiskelijan panosta. Jopa 40 tuntia on omistettu luennoille, seminaareille tai yksittäisille opetusohjelmille. Jäljellä oleva aika on itseohjautuvaa opiskelua.
MA: n on hankittava vähintään 180 opintopistettä, mukaan lukien väitöskirja.
Opintokokonaisuudet
Pakolliset moduulit
- Kriittisen tutkimuksen kehittäminen ja hätätilanteet: teoria ja politiikka (20 op)
Tämä moduuli tarjoaa perustan ymmärtää ja tarkastella kriittisesti kehitys- ja hätäkäytäntöä köyhyyden, haavoittuvuuden ja siihen liittyvien humanitaaristen kysymysten näkökulmasta. Moduuli alkaa tutkimuksella kehitysparadigmoista ja tutkii köyhyyden ja haavoittuvuuden kokemuksia. Se esittelee sinulle erilaisia analyyttisiä kehyksiä ja lähestymistapoja kehitykseen ja hätätilanteeseen. Niitä ovat perustarpeisiin ja sosiaaliseen suojeluun perustuva lähestymistapa, toimeentuloon perustuva lähestymistapa ja oikeuksiin perustuva lähestymistapa. Lisäksi siinä otetaan käyttöön sosiaaliryhmiä koskevia lähestymistapoja; kuten sukupuolten tasa-arvoa ja tasa-arvoa koskevat lähestymistavat. Siinä otetaan myös käyttöön humanitaarisen alan kannalta merkityksellisiä keskeisiä poliittisia ulottuvuuksia, kuten humanitaarisen suorituskyvyn arviointi sekä konfliktin jälkeiset ja siirtymäkauden oikeusjärjestelyt huomioon ottaen sovellettavat lähestymistavat. Moduulin tavoitteena on kehittää käsitys nykyisistä keskusteluista, keskusteluista ja käsityksistä kehitys- ja hätätilanteessa. - Tutkimusmenetelmät ja muotoilu (10 op)
Tämän moduulin tavoitteena on edistää ymmärrystäsi tutkimuksesta, mukaan lukien sekä määrälliset että laadulliset menetelmät.
Valinnaiset moduulit
- Konfliktit, väkivalta ja humanitaarisuus (20 op)
Tässä moduulissa tarkastellaan nykyaikaisia aseellisia konflikteja korostamalla väkivallan ymmärtämistä, sodan kulttuuria, poliittisia ja oikeudellisia konteksteja. Sen tavoitteena on ottaa käyttöön konfliktianalyysi ja konfliktiherkkyys sekä se, miten nämä lähestymistavat voivat muokata kansainvälistä humanitaarista toimintaa. Se tarkastelee myös konflikteja ja niihin reagointia niihin osallistuvien toimijoiden, lähinnä paikallisen väestön ja kansainvälisen yhteisön, näkökulmasta. - Työskentely konfliktin kanssa: käytännön taidot ja strategiat (10 op)
Konfliktit, erotuksena väkivallasta, ovat väistämätön ulottuvuus kaikessa muutostyössä, mukaan lukien kehitys, oikeudet ja hätäapu. Se muodostaa potentiaalisesti positiivisen ja tuhoisan dynamiikan, ja harjoittajilla on oltava tietoisuus ja taidot hyödyntää sen tarjoamia mahdollisuuksia parhaalla mahdollisella tavalla sekä kyky hallita sen aiheuttamia riskejä. Ollaksemme tehokkaita meidän on kyettävä analysoimaan nopeasti ja tehokkaasti tilanteet, joissa työskentelemme, ja meillä on oltava viisautta ja asiantuntemusta toteuttaa kaikki tällaisissa tilanteissa käytettävissä olevat vaihtoehdot. Tämä moduuli keskittyy puolestaan konfliktien analysointiin, strategioiden ja interventiomenetelmien kehittämiseen. - Pakolaiset: pakkomuutto, suojelu ja humanitaarisuus (20 op)
Varovaisimpien arvioiden mukaan siirtymään joutuneiden ihmisten määrä on maailmanlaajuisesti yli 40 miljoonaa. Tämä koskee myös niitä, jotka ovat ylittäneet kansainvälisiä rajoja etsiessään turvaa vainolta, sekä niitä, jotka ovat joutuneet siirtymään kotiseudultaan konfliktin vuoksi omassa maassaan. Siihen ei sisälly monia miljoonia muita, jotka ovat paenneet muuntyyppisiä katastrofeja tai epäsuotuisia ympäristöolosuhteita tai jotka eivät ole hakeneet virallista pakolaisasemaa, puhumattakaan muuntyyppisistä pakkosiirtolaisista, kuten ihmiskaupan uhreista. Pakkomuutto on sekä keskeinen osa kahdennenkymmenennenensimmäisen vuosisadan inhimillistä kokemusta että keskeinen haaste humanitaarisille toimijoille. - Katastrofit, riskit, haavoittuvuus ja ilmastonmuutos (20 op)
Tässä moduulissa tutkitaan haavoittuvuuden, riskien ja katastrofien luonnetta, laajuutta, kontekstia, käsitteitä ja dynamiikkaa sekä niiden yhteyksiä kehitykseen. Se alkaa tarkastelemalla, miten moderni kehitys ja ilmastonmuutos vaikuttavat uudenlaisiin haavoittuvuuksiin. Lisäksi se arvioi kriittisesti erilaisia malleja riskien ja katastrofien käsitteellistämiseksi. Se tutkii katastrofien syntyyn vaikuttavia sosiaalisia, taloudellisia ja poliittisia tekijöitä ja niiden vaikutuksia. Kulttuurin ja muiden katastrofeja välittävien sosiaalisten muuttujien kaltaisia kysymyksiä tutkitaan perusteellisesti. Lisäksi siinä arvioidaan strategioita ja työkaluja riskinarvioinnin aliarvioimiseksi ja katastrofiriskien vähentämistä tai selviytymiskyvyn kehittämistä koskevan keskustelun/politiikkojen muotoilua. Erityisiä tapaustutkimuksia, kuten nälänhätää, maanjäristyksiä, tulvia ja kaupunkikatastrofeja, käytetään kriittisten näkemysten kehittämiseen katastrofien dynamiikasta. - Design in DEP (20 op)
Suunnittelu kehitys- ja hätätilanteessa (DEP) edellyttää syvällistä ymmärrystä toimijoiden ja agenttien monimutkaisuudesta fyysisen alueen lisäksi. Kokeneen arkkitehdin ja kehitystyön harjoittajan johdolla tämän moduulin tavoitteena on antaa opiskelijoille käsitys suunnittelun mahdollisesta roolista ja mahdollisista lähestymistavoista, joita he voivat käyttää tähän monimutkaiseen kontekstiin. Tämä moduuli pyrkii kehittämään heijastavan käytännön käyttäytymistä: hylkäämällä määrätyt ratkaisut ja sen sijaan, että rakennettaisiin taitoja kuunnella, oppia, sopeutua ja sopeutua monimutkaisiin yhteyksiin, joissa kehitys- ja humanitaariset ammattilaiset työskentelevät. Suuri osa työstä ja oppimisesta tehdään viikoittaisen suunnittelun kehittämisen ja opiskelijoiden ehdotuksiin perustuvien opetusohjelmien avulla, jotka huipentuvat lopulliseen portfolion lähettämiseen arvioitavaksi. Portfoliot muotoilevat luovia suunnitteluehdotuksia kontekstiherkillä suunnittelutoimenpiteillä monimutkaisten kehitys- ja hätäongelmien ratkaisemiseksi. - Ihmisoikeudet ja hallinto (20 op)
Kaikissa kahdennenkymmenennen vuosisadan jälkipuoliskon historiallisissa kertomuksissa kansainvälisen ihmisoikeuksien suojelujärjestelmän perustamista on pidettävä moraalisena, oikeudellisena ja poliittisena virstanpylväänä. Ihmisoikeuksien käsitteen asteittaisella juurruttamisella lainsäädäntöön ja käytäntöön on ollut syvällinen vaikutus siihen, miten ajattelemme kansainvälisistä suhteista nykyään. Miten tämä projekti syntyi? Kuka määritteli sen muodon ja sisällön? Miten kansainvälisiä ihmisoikeusnormeja voidaan valvoa? Mihin ihmisoikeusliike on menossa kahdennellakymmenennelläensimmäisellä vuosisadalla? - Humanitaarinen toiminta: 21. vuosisadan kriisiin vastaaminen (10 op)
Tämän moduulin avulla voit tunnistaa ja analysoida kriittisesti kansainvälisen humanitaarisen toiminnan keskeisiä haasteita 21. vuosisadan alussa; pohtimaan näiden haasteiden perimmäisiä syitä; keskustella siitä, missä määrin näihin haasteisiin ehdotetut ratkaisut ovat toivottavia ja realistisia, ja ehdottaa, miten näihin haasteisiin voitaisiin vastata nykyisten humanitaaristen kenttäoperaatioiden yhteydessä. Se tarkastelee myös sitä, miten päätökset tehdään humanitaarisessa järjestelmässä. todisteiden rooli humanitaarisen politiikan ja käytännön luomisessa sekä se, miten ja kuka voi vaikuttaa maailmanlaajuisten humanitaaristen lähestymistapojen muutoksiin. - Ohjelmointi ja kumppanuudet (10 op)
Hätä- ja kehitysapu ja -apu 21. vuosisadalla tarjoaa monipuolisen ja monimutkaisen maiseman uusille ammattilaisille. Uudet toimijat kilpailevat tilasta ja resursseista perinteisten avustusjärjestöjen kanssa, ja vakiintuneet periaatteet ja toimintatavat kyseenalaistetaan yhä enemmän. Tämän moduulin tavoitteena on antaa sinulle toimiva käsitys ensisijaisista puitteista ja lähestymistavoista, joita avustusjärjestöt käyttävät ohjaamaan ja rakentamaan hätätilanteita ja pidemmän aikavälin kehitysohjelmia. Painottaen käytännöllistä, "reaalimaailman" sovellusta, tutkit, miten avustusohjelmat suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan; miten käyttöoikeuksista ja resursseista neuvotellaan; ja tiimin johtamisen haasteet kentällä. Tämä moduuli pyrkii kehittämään heijastavan käytännön tapoja ja käyttäytymistä: hylkäämällä määrätyt ratkaisut ja sen sijaan, että rakennettaisiin taitoja kuunnella, oppia, sopeutua ja sopeutua monimutkaisiin ja epävarmoihin olosuhteisiin. - Suoja katastrofin jälkeen (20 op)
Vaikka vain harvat humanitaariset järjestöt mainitsevat katastrofin jälkeisen jälleenrakennuksen yhdeksi päätoiminnoistaan, monista tulee usein keskeisessä asemassa laajamittaisten suojahankkeiden toteuttamisessa luonnonkatastrofin jälkeen. Kuten Haitin äskettäinen maanjäristys ja aiemmat suuret katastrofit, kuten Intian valtameren tsunami ja Kashmirin maanjäristys, osoittavat, suoja katastrofin jälkeen on monimutkainen. Se kattaa välittömät turvallisuuden ja mukavuuden tarpeet siirtymävaiheen kautta sekä pysyvän asunnon. Siinä tarkastellaan myös pidemmän aikavälin kehityskysymyksiä, kuten maata, rahoitusta, yhteisön sitoutumista ja poliittista valvontaa. Tämä moduuli analysoi näiden kysymysten laajuutta ja monimutkaisuutta ja tutkii suojaa nousevana kurinalaisuutena. Moduuli havainnollistaa tapaustutkimusten avulla erilaisia turvakotiohjelmoinnin malleja ja tunnistaa periaatteet hyvän turvakotihankkeen toteuttamisen takana. - Globaali kansalaisyhteiskunta (20 op)
Tämä moduuli tutkii globaalin kansalaisyhteiskunnan dynamiikkaa, joka ymmärretään instituutioiden ja valtiosta riippumattomien toimijoiden välisen vuorovaikutuksen tilaksi. Siinä tarkastellaan globaalin hallinnan nykyistä arkkitehtuuria sekä kilpailevia teorioita ja lähestymistapoja näiden ilmiöiden analysointiin. Siinä esitetään kysymyksiä globaalin hallinnan instituutioiden ja prosessien vastuuvelvollisuudesta ja legitiimiydestä ja arvioidaan muutosmahdollisuuksia. Tässä moduulissa arvioidaan kriittisesti kansalaisyhteiskunnan ja yhteiskunnallisten liikkeiden roolia demokratisoivana voimana globaalissa hallinnassa. Oppimiskokemus sisältää pohdintoja kansallisvaltiomallin haasteista globalisaatioprosessin seurauksena; kansalaisyhteiskunnan ja yhteiskunnallisten liikkeiden käsitteiden sekä yhteiskunnallisten muutosten kriittinen tutkimus. Moduulissa pohditaan yhteiskunnallisia muutoksia ja sitä, miten kansalaisuusidentiteetin käsitteitä muokataan. Se keskustelee politiikan vastaisuuden kehityksestä ja vastarinnan muodoista alhaalta käsin. - Itsenäinen opintokokonaisuus (10 op)
Ehdokkaat, joilla on tutkimuskokemusta tai joilla on huomattava käytännön ja kenttäkokemus, voivat valita pääasiassa tutkimus- tai käytännönläheisen reitin MA: han itsenäisen tutkimuksen kautta.
Sinun on tehtävä ehdotus ja sovittava siitä esimiehesi kanssa ennen työn aloittamista. Itsenäinen opintoväylä voi sisältää väitöskirjatyöhön valmistautuvia kirjallisuuskatsauksia, joissa pohditaan jo toteutettujen hankkeiden tuloksia ja onnistumisia, keskeneräisiä töitä, epätavallisia töitä tai opettamattomia aiheita koskevaa tutkimusta.
Oppiminen ja opettaminen
Oppimisesi perustuu teoriaan, tapaustutkimuksiin ja kenttäkokemukseen. Kehität henkistä tietoa ja kehität akateemisia taitoja, mukaan lukien:
- synteesi
- analyysi
- tulkinta
- ymmärrys
- tuomio.
Keskityt lähestymistapaasi harjoittajana. Erityisesti viitataan seuraaviin:
- ympäristö, jossa työskentelet - esimerkiksi köyhyys, konfliktit, valta ja haavoittuvuus
- omaksumanne lähestymistavat - esimerkiksi yhteisön mobilisointi, apu ja ihmisoikeuksien puolustaminen
- itse - henkilökohtaiset motivaatiot, jotka ohjaavat ja muokkaavat kutsumustasi, persoonallisuuttasi ja temperamenttiasi
Sinusta tulee itsetietoisempi, tietoon perustuva harjoittaja, joka pystyy työskentelemään joustavasti erilaisten ongelmien ympärillä eri tilanteissa. Näitä ovat köyhyys, aseelliset konfliktit ja katastrofit.
Ohjelman lukukausimaksu
Uramahdollisuudet
Kurssi on ihanteellinen foorumi urasi kehittämiseen tai siirtymiseen kansainvälisiin kehitys- ja hätäorganisaatioihin. Tämä kurssi on ihanteellinen niille, joilla on tai jotka etsivät uraa:
- Kansalaisjärjestöt
- kahden- tai monenväliset humanitaariset järjestöt sekä kehitys- ja ihmisoikeusvirastot
- kansainvälisen kehityksen parissa työskentelevät valtiolliset ja kaupalliset järjestöt.
Valmistuneet ovat löytäneet johtotehtäviä kansainvälisissä kehitys- tai hätäorganisaatioissa.