
MSc in
Kirjasto- ja informaatiotieteiden maisteri Syracuse University - iSchool

Johdanto
Edistä oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa lukutaidon voiman avulla.
Miten kirjastot palvelevat yhteisöjään?Mitä tietoja ja taitoja kirjastonhoitajat tarvitsevat varmistaakseen tasapuolisen tiedon saatavuuden ja käytön?Miten säilytät historiaa ja muistoja tuleville sukupolville?Kuinka voit auttaa ihmisiä arvioimaan saamansa tiedon aitoutta?Tutustu näihin ja muihin kysymyksiin kirjasto- ja tietotieteen opiskelijana.
Täällä keskityt tiedon oikeudenmukaisuuteen ja tasapuolisuuteen, yhteisön sitoutumiseen ja teknologian käyttöön yhteisössäsi.Hanki tietoa ja taitoja käyttäjäpalveluista, tieto- ja tietolukutaitokoulutuksesta, tietoresurssien hallinnasta, organisoinnista ja löytämisestä, tietosuojasta ja yksityisyydestä sekä erilaisista kulttuureista ja yhteisöistä.Laita harjoittelusi toimimaan kokemuksellisten oppimismahdollisuuksien kautta erilaisissa ympäristöissä.
Seitsemän ammattilaisen Pathways kurssitöiden ja residenssityöpajojen kautta pääset kokemaan kirjastotyön ja tietotieteen laajat ulottuvuudet.Selvitä, mitä kirjastonhoitaja tai tiedonammattilainen tarkoittaa nykyään.
American Library Associationin (ALA) vuodesta 1928 akkreditoima Library and Information Science -ohjelmamme keskittyy yhteen päämäärään: muuttaa sitä, miten yhteisöt ja organisaatiot käyttävät kirjastoja ja tietoresursseja parempaan suuntaan.
Ammattilainen Pathways
MSLIS-ohjelma pyrkii kasvattamaan kirjasto- ja tietoalan johtajia, joista tulee tiedon oikeudenmukaisuuden ja tasapuolisuuden, yhteisön sitoutumisen ja teknologian käytön toteuttajia ja puolustajia omissa yhteisöissään.Se on suunniteltu valmentamaan kirjasto- ja tietoalan ammattilaisia, joilla on laajat tiedot ja taidot, joita tarvitaan esimerkilliseen kirjasto- ja tietoalan ammattiin.
Voit keskustella kiinnostuksestasi tiedekuntaneuvojasi kanssa.Suunnittele koulutusohjelmasi yhdessä tai useammassa seuraavista ammattilaisista Pathways :
Käyttäjäpalvelut ja yhteisön sitoutuminen
Työskenteletpä sitten korkeakoulun/yliopiston kirjastossa tai kulttuurilaitoksessa, kuten yleisessä kirjastossa ja museossa, käyttäjäpalvelut ja yhteisön osallistuminen ovat yksi kirjastojen ja kaikenlaisten kulttuurilaitosten ydintehtävistä.Käyttäjäpalvelujen kirjastonhoitajat ovat vastuussa tietolukutaidon koulutuksesta, ohjeista, referensseistä, kokoelman hallinnasta ja erilaisten yhteisöjen tavoittamisesta, jotta varmistetaan tasapuolinen pääsy kirjastoon ja tietoresursseihin.
Esimerkkitehtävät: Yliopistokirjastojen dekaani; Web-palvelujen kirjastonhoitaja; Ympäristötieteen apulaiskirjastonhoitaja; Julkisten palvelujen kirjastonhoitaja; Viitekirjastonhoitaja; Online-oppiva kirjastonhoitaja; Yhteistyö- ja arviointikirjastonhoitaja; Pääsypalvelut ja opetuskirjastonhoitaja
Arkistot ja erikoiskokoelmat
Monet erilaiset historiallista materiaalia käsittelevät laitokset tarjoavat työmahdollisuuksia MSLIS-tutkinnon suorittaneelle, mukaan lukien erikoiskokoelmat suurissa korkeakouluissa, pienissä historiallisissa yhdistyksissä, taidemuseoissa ja jopa eläintarhoissa.Tämän Pathway kurssit soveltuvat kulttuuriperinnön, arkistojen ja erikoiskokoelmien uralle.
Esimerkkityönimikkeet: Photo Archives Manager; Historiallisten kokoelmien kuraattori; Erikoiskokoelmien johtaja; Oikeudet, jäljennökset ja digitointiavustaja
Digitaalinen kuratointi ja palvelut
Digitaalinen kuratoinnista ja palveluista on tullut yhä tärkeämpi osa kirjaston toimintaa.Digitaalisen kirjastonhoitajan työhön kuuluu digitoitujen ja digitaalisten resurssien, mukaan lukien datan, hallinta, kuratointi ja säilyttäminen kirjastoissa, arkistoissa ja museoissa.Nämä kirjastonhoitajat kehittävät käytäntöjä ja työnkulkuja, auttavat käyttäjiä löytämään digitaalista tietoa yritys- tai akateemiseen käyttöön sekä järjestämään digitaalisia resursseja haettavaksi.Digitaalisesta kuratoinnista ja palveluista Pathway kiinnostuneet opiskelijat saavat tietoa digitaalisista tietojärjestelmistä, metatietoteoriasta ja -käytännöistä, ohjelmointi- ja merkintäkielistä sekä datapalveluista palvelemilleen yhteisöille.
Esimerkkityönimikkeet: Data Visualisation Specialist; Data- ja metatietopalveluiden kirjastonhoitaja; johtaja, tietokeskuspalvelut; Tiedonhallinnan ja kuratoinnin stipendiaatti; Tietojen laadun asiantuntija; Tutkimustietoarkistonhoitaja; Tietopalvelu- ja visualisointikirjastonhoitaja
Tiedon ja tietämyksen organisointi ja hallinta
Kirjastot, arkistot ja museot (LAM) ovat keskeisiä paikkoja tiedon ja tiedon hankinnalle, organisoinnille, hallinnoinnille ja levittämiselle.Kaikentyyppisten, muotojen ja muotojen tiedon ja tietämyksen organisointi ja hallinta on LAM:n ydintoiminto, joka tukee tavoitteitaan ja arvojensa toteuttamista.Tällä uralla Pathway on laaja valikoima työllistymismahdollisuuksia, aina LAM:ista valtion virastoihin, yrityksiin ja melkein kaikkiin organisaatioihin, jotka tarvitsevat ammattilaisia tietoresurssien järjestämiseen, hallintaan, hakemiseen ja käyttöön/uudelleenkäyttöön.
Esimerkkityönimikkeet: Teknisten palveluiden johtava teknikko; taksonomisti; Metatietojen ja tietojen kuroinnin kirjastonhoitaja; Käyttöliittymän asiantuntija; Metatietojen ja digitaalisten aloitteiden kirjastonhoitaja; Metatietotietoarkkitehti; Digitaalisten projektien kirjastonhoitaja; Sisällönhallinnan analyytikko
Lasten ja nuorten palvelut
Kirjastot kaikkialla pyrkivät olemaan paikkoja, jotka helpottavat elinikäistä oppimista.Milloin on parempi aika herättää pysyvä intohimo uteliaisuuteen kuin suojelijan elämän alkuvuosina?STEM-oppimisaloitteiden (Science, Technology, Engineering ja Math) kiireellisyys kirjastoympäristöissä, makerspace-liikkeen leviäminen ja uusien teknologioiden laaja käyttö nuoresta iästä lähtien osoittavat, että lasten ja nuorten kirjastonhoitajien rooli ja vastuut mennä pidemmälle kuin suositella hyvää luettavaa.Verkostoituminen ja markkinointi ovat tärkeitä osa-alueita nuorisopalvelujen kirjastonhoitajan työssä sekä suhteiden rakentamisessa vanhempiin, omaishoitajiin ja opettajiin paikallisessa yhteisössä.
Esimerkkejä työnimikkeistä: Children's Reference Librarian; Teen palvelut kirjastonhoitaja; nuorisopalvelujen koordinaattori; Nuorisopalvelukirjastonhoitaja; Nuori ja nouseva aikuisten kirjastonhoitaja; Nuori aikuinen / Asst.Lasten kirjastonhoitaja
Digitaaliset tietojärjestelmät
Nykyaikaiset kirjastot käyttävät digitaalisia tietoja ja tietojärjestelmiä tarjotakseen palveluita missä ja milloin tahansa, jotka vaativat teknisesti taitavia kirjastonhoitajia innovoimaan, tukemaan ja ylläpitämään.Kirjastojen ja muun tyyppisten organisaatioiden digitaalisilla tietojärjestelmillä on keskeinen rooli tietojen ja metatietojen löytämisessä, saavutettavuuden, yhteentoimivuuden ja käyttökelpoisuuden/uudelleenkäytettävyyden tekemisessä.Tämän Pathway tiedot ja taidot voivat johtaa töihin ei-perinteisten kirjastojen tehtävien lisäksi myös kirjaston ulkopuolisiin kohteisiin, kuten yrityksiin ja viranomaisiin.
Esimerkkitehtävät: metatietojen koordinaattori, luettelonhallinnan kirjastonhoitaja, verkkokehityksen kirjastonhoitaja, digitaalisen julkaisun, kuraattorin ja muuntamisen kirjastonhoitaja, ohjelmistokirjastonhoitaja (kokoonpanokoordinaattori), digitaalisen omaisuuden hallinta, ohjelmistosuunnittelija, FOLIO-kehittäjä, tietotekniikan asiantuntija II
Tietotutkimus ja analytiikka
Tutkitpa yhteisön profiileja uuden kirjastokonttorin rakentamista varten tai keräät tietoa ja tietoa nousevista trendeistä markkinatutkimukseen tai keräät tietoa tuotteista tai yrityksistä kilpailutiedon kokoamista varten, tutkimusmenetelmien ja datatieteen taidot ja tiedot voivat mennä pitkä matka tutkijakirjastonhoitajan uran kehittämisessä.
Esimerkkityönimikkeet: Kokoelmien ja metriikan ohjaaja, digitaalisten aloitteiden johtaja, tutkimuksen tukikirjastonhoitaja, tutkimustietokirjastonhoitaja, juridisten tutkimuspalvelujen kirjastonhoitaja, vanhempi tieteellinen kirjastonhoitaja, tutkimus- ja kirjastopäällikkö
Sukella syvemmälle, tutkia kauemmas.
Käytännön työkokemuksen lisäksi sinulla on mahdollisuus liittyä tutkimuslaboratorioon tai tehdä yhteistyötä tiedekunnan kanssa heidän akateemisessa työssään ja tutkia tiedon roolia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämisessä.
Aja etujasi.
Tutustu aiheisiin, jotka kiinnostavat sinua eniten.Joustava ohjelmamme tarjoaa painopistealueita ja mahdollisuuden vahvistaa asiantuntemustasi Data Sciencen jatko-opintotodistuksella.
Sama tiedekunta ja kurssityöt saatavilla verkossa.
Teknologian johtajina olemme opettaneet verkossa vuosikymmeniä.Online-ohjelmamme yhdistää elävät viikoittaiset tunnit, multimediakurssityöt ja yhteistoiminnalliset ryhmäoppimisharjoitukset alustalla, joka auttaa sinua kehittämään elinikäisiä ammatillisia suhteita professorien ja alumnien kanssa maailmanlaajuisesti.Opit samasta tiedekunnasta ja suoritat samat kurssit kuin kampuksella, ja saat saman pääsyn Orange-verkkoon valmistuessasi.
Opetussuunnitelma
Opetussuunnitelma
36 opintopisteen LIS-opetussuunnitelma on suunniteltu valmentamaan kirjastonhoitajia, joilla on laajat tiedot ja taidot, joita tarvitaan esimerkilliseen kirjasto- ja tietoalan ammattiin. Koulumedian erikoistumisen opiskelijoiden tulee tutustua koulumediakohtaiseen opetussuunnitelmaan.
I. Ydintiedot ja -taidot (15 opintopistettä)
LIS-ydinkurssit antavat vankan pohjan kirjasto- ja tietoalan tiedoille, taidoille ja arvoille. 18 pisteen LIS-ytimessä on kolme osaa:
Introductory Core (3 opintopistettä)
- IST 511 Tietotutkimuksen kulttuuriset perusteet
Tietoresurssit Core (9 op)
- IST 605 - Viite- ja tietolukutaitopalvelut 3 op.
- IST 613 - Kirjaston suunnittelu, markkinointi ja arviointi 3 op.
- IST 616 - Tietoresurssit: Organisaatio ja pääsy 3 op.
Management Core (3 opintopistettä)
- IST 717 - Kirjaston johtaminen ja johtaminen 3 op.
II. Valinnaiset (18 op)
Opiskelijat suorittavat valinnaisia 18 opintopistettä, jolloin opiskelijat voivat laajentaa ydintietojaan ja -taitojaan valitsemiinsa suuntiin. Valinnaiset voidaan valita iSchoolin jatko-opinnoista, mukaan lukien tiedonhallinta- tai tietotiedeohjelmista. Valitessaan kursseja, jotka eivät ole LIS-painotteisia, opiskelijan tulee neuvotella opettajansa kanssa niiden asianmukaisuuden varmistamiseksi. Opiskelijan tulee miettiä, miten mikä tahansa valinnainen aine lisää hänen tietojaan ja taitojaan nousevana ammattilaisena.
- IST 564 - Esteetön kirjasto- ja tietopalvelut 3 op.
- IST 604 - Tietoresurssien luettelointi 3 op.
- IST 607 - Digitaaliset humanistiset tieteet kirjastonhoitajille, arkistonhoitajille ja kulttuuriperinnön työntekijöille, 3 op.
- IST 611 - Tietotekniikka koulutusorganisaatioissa 3 op.
- IST 612 - Nuorisopalvelut kirjastoissa ja tietokeskuksissa 3 op.
- IST 615 – Cloud Management 3 op.
- IST 617 - Tietojen käytön motivaationäkökohdat 3 op.
- IST 619 - Digital Transformation Economics, 3 op.
- IST 622 - Johdatus kulttuuriperinnön säilyttämiseen 3 op.
- IST 624 - Kirjastojen ja arkistokokoelmien säilyttäminen 3 op.
- IST 625 - Yritysten riskienhallinta 3 op.
- IST 626 - Information Justice & Community Engagement 3 op.
- IST 628 - Arkistokokoelmien järjestely ja kuvaus 3 op.
- IST 631 - Luokituksen ja aiheen esittämisen teoria 3 op.
- IST 632 - Erikoiskokoelmien hallinta ja organisointi 3 op.
- IST 635 - Kokoelman kehittäminen ja käyttö 3 op.
- IST 638 - Indeksointi- ja abstraktiojärjestelmät ja palvelut 3 op.
- IST 641 – käyttäjälähtöinen suunnittelu, 3 op.
- IST 645 - Tietojärjestelmäprojektien hallinta 3 op.
- IST 646 - Storytelling for Information Professionals, 3 op.
- IST 649 – Ihmisten vuorovaikutus tietokoneiden kanssa 3 op.
- IST 651 – Ent Data Sys:n komentosarjat 3 op.
- IST 654 - Tietojärjestelmäanalyysi 3 op.
- IST 659 - Tiedonhallinnan käsitteet ja tietokannan hallinta 3 op.
- IST 661 - Koulun kirjaston hallinta 3 op.
- IST 662 - Opetusstrategiat ja -tekniikat tietoalan ammattilaisille 3 op.
- IST 663 - Opetusjohtajuus koulukirjastonhoitajille, 3 op.
- IST 664 - Luonnollisen kielen käsittely, 3 op.
- IST 668 - Lukutaito koulukirjastojen kautta, 3 op.
- IST 671 - Tietotutkimuksen tutkimusmenetelmien perusteet 3 op.
- IST 672 - Julkinen kirjasto instituutiona 3 op.
- IST 674 - Akateeminen kirjastotyö, 3 op.
- IST 676 - Digitaaliset tiedot ja palvelut kirjastoissa 3 op.
- IST 681 – metatiedot 3 op.
- IST 682 - Kulttuurikompetenssi tietoalan ammattilaisille 3 op.
- IST 687 – Tietojenkäsittelyn perusteet, 3 op.
- IST 707 - Applied Machine Learning 3 op.
- IST 715 - LAMS: Kirjastot, arkistot, museot 3 op.
- IST 719 - Tietojen visualisointi, 3 op.
- IST 735 - Tekijänoikeus tietoalan ammattilaisille 3 op.
- IST 772 – Datatieteen kvantitatiiviset päättelyt, 3 op.
- IST 776 - Tietotieteen ja -tekniikan tutkimusmenetelmät 3 op.
- IST 973 - Harjoittelu informaatiotutkimuksessa 1-6 op.
III. Poistumisvaatimus (3 opintopistettä)
LIS-tutkinnon lopetusvaatimus on IST 773, kolmen opintopisteen heijastava portfolio.
Opiskelijoiden odotetaan suorittavan IST 773:n MSLIS-ohjelman viimeisellä lukukaudella helpottaakseen kokonaisvaltaista, kattavaa ja heijastavaa esittelyä ohjelmassa oppimistaan kompetensseista hyödyntämällä luokkiaan ja kokemuksiaan osoittaakseen, mitä he ovat oppineet.
Tämän kurssin ensisijaisena tarkoituksena on antaa opiskelijoille mahdollisuus pohtia työtään ja luoda selkeät yhteydet kurssin ja kokemuksen välillä.
Opinto-ohjelmat tietyntyyppisille kirjastoille tai kirjastotehtäville:
Generalistinen ydin antaa vankan pohjan kirjastotyön tiedoille ja taidoille. Useimmat valinnaiset on suunniteltu tarjoamaan käsitteellisiä ja käytännön tietoja ja taitoja, jotka soveltuvat erityyppisiin kirjastoihin. Opiskelijoille, jotka haluavat valmistautua tietyntyyppiseen kirjastoon tai virkaan, on monia tapoja räätälöidä opinto-ohjelma näiden kiinnostuksen kohteiden mukaan. Nämä sisältävät:
- Kiinnostusalueihisi liittyvien aiheiden valinta ydin- ja valinnaisten kurssien papereille ja projekteille.
- iSchool-yleisopintojen todistus yhdistettäväksi maisterin tutkintoon.
- Valitaan valinnaisia aineita, jotka ovat erityisen sopivia tietyntyyppiseen kirjastoon tai tehtävään.
- Valinnaisen harjoittelupaikan kehittäminen, joka antaa sinulle käytännön kokemusta sinua kiinnostavalta alueelta.
Neuvojasi voi työskennellä kanssasi suunnitellakseen opinto-ohjelman, joka valmistaa sinut kiinnostuksen kohteena oleviin tehtäviin ja tarjoaa samalla vankkaa yleistietoa, jonka avulla voit hyödyntää odottamattomia mahdollisuuksia.
Ohjelman tulos
Oppimistulokset
Visiomme täällä iSchoolissa on tarjota laadukasta ammatillista koulutusta kirjasto- ja tietotieteen ammattilaisille. Tavoitteemme ja tuloksemme ohjaavat suuntaamme, antavat puitteet arvioida saavutuksiamme ja mikä tärkeintä, viestivät uskomuksistamme perustaidoista, jotka nykyaikaisilla kirjastoalan ammattilaisilla on oltava.
iSchoolin kirjasto- ja informaatiotieteen ohjelman valmistuneet:
- Käytä visioimisen, yrittäjyyden, vaikuttamisen, suunnittelun ja johtamisen taitoja ja asenteita tietokentän johtamisessa.
- Hallitse tietoresursseja ja tiedon elinkaarta kokoelman kehittämis-, edustamis-, organisointi-, säilytys-, kuratointi-, käyttö- ja levitysprosessien avulla fyysisen, virtuaalisen ja teknisen infrastruktuurin ja tarpeiden mukaisesti.
- Sovelletaan asianmukaisia pedagogisia ja oppimisteorian periaatteita kirjaston opetuksen ja oppimisen suunnittelussa, kehittämisessä, toteutuksessa ja arvioinnissa, jotka edistävät tieto- ja teknologialukutaitoa.
- Suunnittele ja käytä tietopalveluiden ja resurssien luomisen ja tarjoamisen kannalta olennaisia käytäntöjä, joita ohjaavat suojelijan yksityisyyden, tasapuolisen saatavuuden, henkisen vapauden ja tiedon eettisen käytön arvot.
- Sinulla on taidot kunnioittaa, osallistua ja tehdä yhteistyötä monimuotoisen yhteisön kanssa, jotta voit puolustaa ja rakentaa osallistavia, merkityksellisiä ja osallistavia kirjastopalveluita, ohjelmia ja resursseja.
- Suorita ja arvioi tutkimukseen perustuvia käytäntöjä tietolukutaidon, kyselyn ja tutkimusmenetelmien avulla, mukaan lukien tiedonhaku, analytiikka ja laadulliset mittaukset.
Galleria
Uramahdollisuudet
Kasvata osaamistasi ja ansioluetteloasi.
iSchoolin tiivis yhteisö yhdistettynä Orange Prideen tarkoittaa, että sinusta tulee osa elinvoimaista ja aktiivista ammattiverkostoa valmistuessasi. Näin pystymme sijoittamaan lähes kaikki valmistuneemme erilaisiin rooleihin koulupiireistä kirjastoihin, yliopistoihin, museoihin ja muihin tehtäviin.
- 63 340 dollaria Viime vuoden luokan keskimääräinen aloituspalkka
- Sijalla 6 sijalla 6 US News and World Reportissa
Kirjasto- ja tietotieteen urapalvelut ja tuki
Kirjasto- ja tietotieteen ohjelmasi sisältää työharjoittelun tai käytännön kokemuksen, joka antaa sinulle mahdollisuuden soveltaa luokkahuoneopintojasi alalla.
Harjoittelut ja harjoitukset
Kirjasto- ja informaatiotieteen opiskelijoiden tulee suorittaa työharjoittelu. School Media -ohjelmaan osallistuvien opiskelijoiden on suoritettava harjoitus. Voit rekisteröityä harjoittelupisteeseen, kun olet suorittanut puolet akateemisesta ohjelmastasi. Saadaksesi hyvityksen, harjoittelusi on täytettävä tietyt kriteerit, ja sinun on seurattava edistymistäsi koko kokemuksen ajan.