Mestari muuttuvassa koulutuksessa
University of Helsinki
Keskeiset tiedot
Kampuksen sijainti
Helsinki, Suomi
Kieli (kielet
Englanti
Opintomuoto
Kampuksella
Kesto
2 vuotta
Vauhti
Täysaikainen
Lukukausimaksut
EUR 18 000 / per year *
Hakemuksen määräaika
Pyydä tietoja
Aikaisin aloituspäivä
Aug 2024
* EU: n/ETA: n ulkopuolisille kansalaisille
Johdanto
Kuinka johtaa oppimisen tulevaisuutta?
Kaksivuotisessa maisteriohjelmassa muuttuvassa koulutuksessa saat ymmärryksen koulutuksesta dynaamisena ja muunneltavana rakenteena yksilöllisestä hermotasosta globaaliin politiikkaan. Saat myös tietoa ja taitoja analysoida, kehittää ja vaikuttaa koulutusjärjestelmien, instituutioiden, opetuksen ja pedagogisten asioiden käytäntöihin ja rakenteisiin.
Opiskelet ainutlaatuista ja tutkimukseen perustuvaa yhdistelmää tutkimuksista, jotka yhdistävät erilaisia näkemyksiä monimuotoisuudesta ja tasa-arvosta koulutuksessa, opetuksessa ja oppimisessa. Kolme aihealuetta ovat 1) Koulutus, yhteiskunta ja kulttuuri, 2) Kasvatuspsykologia ja neurotiede ja 3) Pedagogiikka, oppilaitokset ja tutkimukseen perustuva opettajankoulutus.
Pääsymaksut
Opetussuunnitelma
Vaihtuvan koulutuksen maisteriohjelman laajuus on 120 opintopistettä (ECTS), joka suoritetaan kahdessa lukuvuodessa. Opetussuunnitelma koostuu kasvatustieteiden pakollisista ja valinnaisista moduuleista, laadullisten ja kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien kursseista, ja se huipentuu pro gradu -tutkielman tekemiseen. Voit sisällyttää tutkintoonsa myös valinnaisia lähiopintoja, harjoittelujaksoa ja opiskelijavaihtojaksoa.
Ohjelma on suunnattu opiskelijoille, jotka ovat suorittaneet ensimmäisen asteen tutkinnon (esim. kandidaatin tutkinnon) Suomessa tai muualla.
Ohjelma on rakennettu kolmeen aihealueeseen:
- Koulutus, yhteiskunta ja kulttuuri
- Kasvatuspsykologia ja neurotieteet
- Pedagogiikka, oppilaitokset ja tutkimuspohjainen opettajankoulutus
Aihealueet
1. Koulutus, yhteiskunta ja kulttuuri
Tällä sisältöalueella sosiologiset, kulttuuriset, filosofiset, historialliset, poliittiset ja taloudelliset näkökulmat yhdistetään, jotta opiskelijat saisivat käsityksen koulutuksesta yhteiskunnallisesti kontekstualisoituna. Koulutusta tarkastellaan politiikan, kulttuurin ja käytännön näkökulmasta, erityisesti sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymysten yhteydessä. Opiskelija oppii tutkimaan suhteita koulutuksen ja monien eriarvoisuuksien, mukaan lukien ikä, sukupuoli, etnisyys / rotu, seksuaalisuus, vammaisuus / terveys ja sosiaalinen luokka. Painopiste on analysoida tapoja, joilla moniulotteinen eriarvoisuus, sosiaalinen syrjäytyminen ja syrjintä rakentuu koulutuksessa. Opiskelija arvioi koulutukseen liittyviä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymyksiä yhdistämällä mikro- ja makrolähestymistapoja ja analysoi, tulkitsee ja löytää ratkaisuja.
2. Kasvatuspsykologia ja neurotiede
Viimeaikaiset kehityspsykologian ja oppimisen neurotieteen edistysaskeleet opetetaan tavalla, joka antaa opiskelijoille mahdollisuuden ymmärtää oppimista, opetusta ja koulutusta uudesta näkökulmasta ja tuo esiin yksilölliset erot ja oppimisen yhteiset perusperiaatteet. Opiskelijalla on suora kokemus nykyaikaisten psykologisten ja neurotieteellisten menetelmien käytöstä, mukaan lukien data-analyysi ja fysiologisten mittausten käyttö oppimisen tukena. Opiskelija oppii arvioimaan tutkimustulosten arvoa ja sovellettavuutta.
3. Pedagogiikka, oppilaitokset ja tutkimukseen perustuva opettajankoulutus
Opiskelija keskittyy pedagogisiin kysymyksiin, suomalaiseen tutkimuspohjaiseen opettajakoulutukseen sekä erilaisten oppilaitosten ja järjestelmien analyysiin. Pedagogisten ilmiöiden analysointi ja arviointi on keskeinen osa tutkimusta. Opiskelijat tarkastelevat myös Suomen koulutusjärjestelmää kokonaisuudessaan. Opinnot sisältävät myös ammatillisen kokemuksen kehittämisen ja teoreettisen ja metodologisen tiedon ja taitojen soveltamisen koulutusalalla.
Opintojen kieli
Ohjelman opetuksen ja opiskelun kieli on englanti.
Ansaittu tutkinto
Suoritat kasvatustieteen maisterin tutkinnon. Se tarjoaa yleisen jatko-opintokelpoisuuden ja pätevyyden maisteritason koulutusta edellyttäviin tehtäviin. Se ei kuitenkaan tarjoa suomalaista opettajan pätevyyttä.
Pro gradu tutkielma
Pro gradu -tutkielma, itsenäinen tieteellinen tutkimus, on olennainen osa tutkintoa. Tavoitteena on kehittää tutkimuksen suorittamiseen tarvittavia perustaidoja, mukaan lukien:
- määrittelemällä valittu tutkimusongelma alan aiemman tutkimuksen yhteydessä
- löytää itsenäisesti tietoa ja arvioida sitä kriittisesti
- työhön tarvittavien teorioiden ja tutkimusmenetelmien hallitseminen
- tietojen analysointi
- tulosten kommunikointi selkeässä ja loogisessa muodossa, joka sopii yleisölle
Vuoden kestäneen pro gradu -seminaarin aikana osallistut tutkimusseminaaritapaamisiin, suoritat seminaaritehtäviä, kirjoitat diplomityösi ja esität havaintojasi tutkimusseminaaritapaamisissa. Seminaaritapaamisissa saat säännöllisesti palautetta työstäsi esimieheltäsi ja opiskelutovereiltasi.
Diplomityöseminaarin suoritettuaan sinulla on edistyneet kriittisen ajattelun ja kirjoittamisen taidot sekä opinnäytetyösi aiheen perusteellinen ymmärtäminen. Laajuus ja monimutkaisuus huomioon ottaen diplomityösi auttaa sinua myös kehittämään tutkimus- ja projektinhallintataitoja, joista on hyötyä useissa ammateissa.
Tohtorikoulutus
Kasvatustieteiden maisterin tutkinto antaa yleisen kelpoisuuden jatko-opintoihin ja vankan perustan jatko-opinnoille.
University of Helsinki tohtorikoulutusta suoritetaan neljässä tohtorikoulussa. Sopivia tohtoriohjelmia ovat esimerkiksi:
- Koulutuksen, koulutuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma (SEDUCE)
- Psykologian, oppimisen ja viestinnän tohtoriohjelma (PsyCo)
- Aivojen ja mielen tohtoriohjelma (B&M)
Galleria
Ohjelman tulos
Miksi vaihtaa koulutusta?
Muuttuvan koulutuksen maisteriohjelman perustana on kansainvälinen ja monikulttuurinen tietoisuus ja osaaminen. Valmistuneena osaat:
- ymmärtää ja soveltaa aiheiden kriittistä arviointia itsenäisesti sekä yhteistyössä muiden ryhmien ja yhteisöjen kanssa.
- kriittisesti ja analyyttisesti arvioida, reflektoida ja saada tietoa koulutuksen ja yhteiskunnan jatkuvasti muuttuvasta luonteesta.
- työskennellä eettisesti kohti sosiaalisesti oikeudenmukaisempia koulutuspolitiikkoja ja -järjestelmiä.
- Käytä neurotieteen ja koulutuspsykologian menetelmiä opetuksen ja oppimisen parantamiseksi.
- jatka opintojasi tohtoriohjelmassa.
- työskennellä koulutukseen liittyvien kysymysten parissa pätevänä ammattilaisena hallinnossa, kehityksessä, tutkimuksessa ja koulutuksessa, esimerkiksi valtiollisissa ja kansalaisjärjestöissä, kunnissa, oppilaitoksissa, konsulttiyrityksissä tai koulutusalan yrityksissä.
Huomioithan, että tämä kasvatustieteen maisteri ei anna suomalaista opettajan pätevyyttä.
Uramahdollisuudet
Ura näkymät
Uran rakentaminen alkaa jo opintojen aikana. Opintojen alusta vuoteen tutkinnon suorittamisen jälkeen University of Helsinkiura- ja rekrytointipalvelut antavat ohjausta ja tukea, mukaan lukien uraohjaus ja -neuvonta, kurssit ja tapahtumat sekä mentorointiryhmien fasilitointi.
Valmistuttuasi olet hyvin pätevä työskentelemään ammattilaisena koulutukseen liittyvissä kysymyksissä hallinnossa, kehityksessä, tutkimuksessa ja koulutuksessa. Jotkut potentiaaliset työnantajat ovat valtiollisia ja kansalaisjärjestöjä, kuntia, oppilaitoksia, konsulttiyrityksiä ja koulutusalan yrityksiä.
Kasvatustieteen maisterin tutkinto antaa yleisen kelpoisuuden jatko-opintoihin ja oikeuttaa sinut tehtäviin, jotka edellyttävät maisteritason koulutusta. Se ei kuitenkaan anna suomalaisen opettajan pätevyyttä.